Aeroporti di Roma (ADR), Italiens största flygplatsoperatör, har anammat Dynatrace plattform för observerbarhet och artificiell intelligens (AI) för att öka flygplatseffektiviteten. Med denna teknik kan ADR nu se till att 90 procent av passagerarna passerar säkerhetskontrollen på endast tre minuter, vilket resulterar i punktliga ankomster och avgångar för 99 procent av flygningarna.
ADR betjänar nästan 50 miljoner människor årligen via mer än 100 flygbolag och flygplatserna Fiumicino Leonardo da Vinci och Ciampino. Genom att använda Dynatrace plattform kan ADR nu identifiera och lösa eventuella prestandaproblem och säkerhetsbrister innan de påverkar resenärerna.
– Prestandaproblem och säkerhetssårbarheter i vår programvara kan ha betydande konsekvenser för resenärernas upplevelse på våra flygplatser, säger Emiliano Sorrenti, Chief Information and Technology Officer på ADR.
Kritiska applikationer skyddas av AI
– Om en av våra kritiska applikationer är offline i några minuter kan det leda till enorma köer vid incheckning, gränskontroll eller bagagehantering, vilket kan göra att resenärer missar sina flyg. Dynatrace-plattformen gör att vi enkelt och proaktivt kan optimera och skydda de system som våra kunder litar på. Det betyder att vi kan skapa en bättre flygplatsupplevelse för våra resenärer och i slutändan få fler av dem till sin destination i tid, fortsätter Emiliano Sorrenti.
Förenklad IT-hantering skapar en sanningskälla
Med Dynatrace kan ADR förena observerbarhet med säkerhetsdata från sin hybrid-molnmiljö, vilket ger ökad insikt och kontroll över sina system. Deras digitala system stödjer alla kritiska flygplatsprocesser, inklusive säkerhetskontroller, gränskontroll, bagagehantering och flygdrift, samt informationssystem för resenärerna.
Större effektivitet och säkerhet genom automatisering
Dynatrace-plattformen har lett till stora effektivitetsvinster för ADR tack vare dess omfattande automatisering och AI. Plattformen integrerar sömlöst med ADR:s IT Service Management-lösning, vilket möjliggör proaktiv problemlösning ofta utan mänsklig inblandning.
AI-funktionerna har minskat den tid som medarbetarna lägger ner på att undersöka problem med 70 procent, samtidigt som Dynatrace varnar ADR om nya säkerhetsbrister som upptäcks. Det gör det möjligt för ADR-teamet att snabbt lösa eventuella problem, vilket i sin tur minimerar störningar på flygplatsen.
– Dynatrace har revolutionerat hur vi hanterar serviceincidenter och mjukvarusårbarheter, vilket gör det möjligt för oss att skapa mer sömlösa flygplatsbesök för våra resenärer. Plattformens omfattande automatiserings- och kausala AI-kapacitet gör att vi nu kan peka på den exakta orsaken till problemet och sätta det i händerna på den person som behöver lösa det inom millisekunder, avslutar Emiliano Sorrenti.