Ahlsell, ledande aktör inom proffshandel inom installationsprodukter, verktyg och maskiner, har publicerat sin årliga hållbarhetsrapport för 2022, och det är tydligt att företaget gör avsevärda framsteg i sitt hållbarhetsarbete.
Rapporten visar flera exemplifierade framsteg i företagets strävan efter att uppfylla sin vision om att bidra till ett mer hållbart samhälle. Bland dessa framsteg ingår formuleringen av en uppdaterad strategi och långsiktiga mål som sträcker sig till 2027. Detta initiativ syftar till att klargöra företagets roll och prioriteringar när det gäller hållbar utveckling.
Vill hjälpa kunder att välja klimatvänliga alternativ
– Med hållbarhetsperspektivet tydligt integrerat i affärsstrategin har vi nu goda förutsättningar att ta nästa steg. Att utvecklas hållbart innebär att vi ska kunna hjälpa våra kunder att över tid välja mer klimatanpassade alternativ både vad gäller produkter och tjänster. Hållbart ska bli mer valbart, säger Christina Lindbäck, CSO på Ahlsell.
Bland rapportens hållbarhetsframsteg nämns introduktionen av ett nytt digitalt leverantörssystem för effektivare uppföljning av leverantörer, samt implementeringen av hållbarhetsmodul och riskhanteringsfunktioner. Dessutom har arbetet med att övergå till förnybara bränslen resulterat i att hela Ahlsells fjärrtrafik i Sverige nu drivs med HVO100, ett helt förnybart bränsle. Företaget har även vidtagit åtgärder för att minska sin energianvändning, inklusive att byta till LED-belysning i 15 butiker.
I rapporten betonas även företagets viktiga roll i att bidra till samhällets hållbarhet genom att erbjuda produkter och kompetens för viktiga infrastrukturer såsom elnät, vattenförsörjning och avloppsrening.
– I hållbarhetsrapporten gör vi nedslag i verkligheten och visar med konkreta exempel hur våra produkter, tjänster och initiativ bidrar till minskad miljöpåverkan. Vi märker till exempel att nyfikenheten kring cirkulära alternativ ökar. Här har Ahlsell en intressant placering i värdekedjan och arbetar med att utveckla lösningar som alla vinner på, fortsätter Christina Lindbäck.
Enligt rapporten lyfter kunderna fram behovet av minskad klimatpåverkan, information om produkters klimatavtryck och mer miljöanpassade produkter och tjänster för återvinning som viktiga aspekter av företagets hållbarhetsarbete.
Uppnådde den högsta nivån, Platinum, i EcoVadis utvärdering
Ytterligare en framgång som nämns i rapporten är att Ahlsell 2022 uppnådde den högsta nivån, Platinum, i EcoVadis utvärdering, ett globalt ledande företag för företags hållbarhetsbedömningar. Detta innebär att Ahlsell nu är bland de översta 1 procenten av de bedömda företagen i sin kategori.
– Omställningen till ett hållbart samhälle måste accelereras. Här har vi som bolag en viktig roll att spela. Tillsammans med branschen, och näringslivet i övrigt, kan vi åstadkomma reella förändringar för att bygga ett mer hållbart samhälle, säger Claes Seldeby, koncernchef på Ahlsell.
Denna rapport visar att Ahlsell tar sitt hållbarhetsansvar på stort allvar och är fast beslutna att driva på förändringen mot en mer hållbar framtid.