AI, ämnet som varit på allas läppar de senaste åren och diskuterats både för sina för- och nackdelar. Nu talar de allra flesta företag om AI som en möjlighet man behöver ta sig an för att inte hamna efter – och det håller jag med om. Det är inte heller så konstigt, eftersom studier bland annat visar att den förväntade avkastningen (ROI) vid AI-användning är 132% till 353%. AI beräknas nu få en genomsnittlig årlig tillväxttakt på över 55 % – drivet av företag i alla storlekar.
Även intresset för AI bland anställda är stort. Globalt använder så många som 75% av så kallade kunskapsarbetare AI i jobbet, och 79% av dessa gör det utan att ha blivit tilldelade ett godkänt AI-verktyg i tjänsten. Men många anställda känner även en oro över att AI ska “ta mitt jobb”, eller att någon som specialiserar sig på AI kommer att ersätta dem. Verkligheten kommer förmodligen att vara mer nyanserad än så.
Precis som med alla stora utvecklingar på arbetsplatsen så kommer vi att kunna åstadkomma mer än tidigare. Men trots ett stort intresse, så saknas det fortfarande kunskap om hur företag bör använda AI för maximal effekt. Faktum är att många går fel redan i målen man sätter upp för vad AI ska bidra med. Därför har företagets beslutsfattare en svår uppgift när de navigerar i denna nya verklighet – och det finns stora fallgropar att undvika.
Kvantitet kontra kvalitet
Det jag ofta hör, både från företag och personer som jobbar med AI, är hur AI kan bli en kostnadsbesparing och bidra med effektivitet. Detta är förvisso sant, men det är långt ifrån det viktigaste AI faktiskt kan åstadkomma på företag.
Företag bör snarare, på en strategisk nivå, fundera på hur AI kan användas för att uppdatera sättet att arbeta på. Ett bra sätt att börja på kan vara att diskutera hur ni ska definiera och mäta kvalitet – dessa insikter är bra att ha som grund när ni utforskar olika användningsområden för AI. På så sätt kan ni ta er an AI-frågan på ett mer proaktivt sätt och öka sannolikheten att alla inblandade, från anställda till kunder, gynnas av utvecklingen. Exempel på kvalitetshöjare kan vara att möjliggöra mer välinformerade beslut och prioritera rätt genom att låta AI sammanfatta stora mängder information eller ge nya perspektiv. Ett annat exempel är att hålla mer effektfulla möten och interaktioner där AI kan anteckna och fördela uppgifter. Eller så kan det vara att låta AI assistera anställda med grundläggande analys, skriftligt skapande, eller design, och på så sätt höja kompetensen hos varje medarbetare.
Viktigt är även att se till att förändringen inte bara drivs uppifrån. Om 75% av medarbetarna redan söker sig till AI, så finns det redan driv och intresse. Se till att dra nytta av detta och involvera anställda i diskussionen om hur AI kan driva kvalitet och hur ni tillsammans ska hitta de användningsområden som har betydelse för just er verksamhet. AI-teknikens största fördel och nackdel är dess enorma flexibilitet – inte ens de främsta AI-leverantörerna på marknaden har en fullständig bild av vilka användningsområden som deras verktyg kan ha. Värdet av AI uppstår när ni hittar de mest effektiva sätten att väva in dessa verktyg i era arbetsflöden.
Så, lägg tankarna på tids- och kostnadsbesparing åt sidan en stund och fundera i stället på: Vad kan AI bidra med hos oss för att skapa kvalitet? Om ni kan gå från ostrukturerat och sporadiskt användande av AI, till att jobba strategiskt med AI för att skapa konkurrensfördelar – då kommer ni vara vinnarna i det långa loppet.
Eric Östlund-Folkeryd, Microsoft AI Go To Market Lead på Pax8