Artificiell Intelligens är inte längre ett modeord, det förändrar i realtid spelplanen för företag och organisationer i så gott som alla branscher. Företagsledare med stora visioner ser hur AI kan bli deras nästa framgångsfaktor. Investeringarna i tekniken växer och enligt IDC:s senaste rapport CIO PlayBook 2024: It’s all About Smarter AI, som är genomförd på uppdrag av Lenovo, förväntas AI-investeringarna växa med 61 procent under 2024 jämfört med föregående år. Men hur många kommer lyckas att placera investeringarna på rätt ställe i organisationen?
Lägg grunden med rätt strategi och rätt teknik
Rapporten talar sitt tydliga språk – AI är en livsnödvändighet. Det är den nya verkligheten som så gott som alla är medvetna om, och investerar stora resurser i. Men allt för många företag saknar den infrastruktur som krävs för att investeringarna ska ge goda resultat och skapa mervärde för verksamheten.
Därför är det viktigt att utföra AI-arbetet från grunden. Det börjar med en skalbar data- och AI-strategi som reglerar hur företaget ska använda tekniken på ett långsiktigt och etiskt sätt genom hela verksamheten. På samma sätt behöver investeringarna i AI-teknik ske på ett selektivt och strategiskt vis, där man börjar med den grundläggande tekniken, så som riktad datainfrastruktur och AI-plattformar som kan användas i hela organisationen på ett effektivt och långsiktigt sätt. På så vis kan alla affärsenheter få ut högsta möjliga värde av AI-tekniken och avkastningen på de stora investeringarna kan multipliceras.
Kompetens avgörande för framgång
Faktum är tyvärr att en stor andel av alla organisationer inte är redo att lyckas med sina AI-satsningar, åtminstone inte än. 45 procent av de tillfrågade företagsledarna och IT-cheferna i IDC:s undersökning menar att de saknar kunskap inom sina organisationer för att driva sina AI-satsningar fullt ut.
Detta understryker det stora problemet av kompetensbrist som IT-branschen länge har lidit av, men den stundande AI-utvecklingen har gjort situationen ännu mer utmanande än tidigare. Undersökningen visar att 30 procent upplever det som svårt eller extremt svårt att hitta ny IT-personal även när AI-kunskaper inte är ett krav. Och när man letar efter kandidater med AI-kompetens stiger samma siffra till 56 procent.
AI-kompetensen behövs för att utveckla och anpassa tekniken efter organisationens behov. Att implementera AI är långt ifrån en ”one size fits all”-lösning. Så för att lyckas måste man skräddarsy modeller som kan driva organisationernas utveckling och erbjudande till sin fulla potential. Detta kräver långsiktiga strategier och kompetent personal som är utrustad med rätt verktyg.
Sprid AI-kunskapen över hela organisationen
Att hitta rätt kompetens räcker dock inte, den måste dessutom fördelas på rätt sätt. Ett vanligt misstag som organisationer gör är nämligen att centrera AI-utvecklingen och kompetensen till endast en avdelning – oftast IT-avdelningen. Missuppfattningen är att ett samlat arbetslag med AI-experter kan skapa mervärde för organisationen snabbt och effektivt. Och det stämmer till viss del då detta kan ge snabb och koncentrerad utveckling, där alla samarbetar mot ett gemensamt mål. Men det resulterar ofta i att delar av organisationen halkar efter i utvecklingen, och att de fördelar som man kan få vid en heltäckande AI-satsning i en verksamhets alla led går förlorade.
AI-kunskapen måste i stället spridas ut över organisationens olika avdelningar så att hela verksamheten är med på AI-tåget.
Lärosätena måste ta sitt ansvar
Kompetensbristen och behovet av att sprida AI-kunskaperna över hela organisationen innebär en utmaning med två olika lösningar. Antingen behöver IT-personalen spridas ut över organisationens olika avdelningar, eller så behöver AI-kompetensen anammas av fler. För mig är det självklart att det senare alternativet är det mest effektiva och logiska.
AI är som rapporten understryker en nödvändig del i företagande och den allmänna utvecklingen i stort. Därför krävs kunskap i området hos fler än bara hos IT-personalen för att AI ska kunna användas på ett bra och framgångsrikt sätt. Detta löser vi enklast genom utbildning. Universitet och högskoleutbildningar måste anpassa sig efter den snabba AI-utvecklingen. Genom att utbilda elever i AI, oavsett om det är på en ingenjörs-, ekonomi-, eller kommunikationsutbildning kommer kunskapen i området öka och utvecklingen kan accelerera.
Genom att utbilda inom AI och fördela kompetensen över hela verksamheten, kan företag implementera AI-tekniken i sin verksamhet och kapitalisera på den. Trots att utvecklingen har gått olika långt mellan olika branscher, har den förändring som AI innebär beskrivits av många som vår tids internet-ögonblick. Och det är ju väldigt få branscher som idag inte är digitaliserade, och inte använder sig av internet. Desto snabbare man kan anamma AI och implementera den i sin verksamhet på rätt sätt, desto bättre rustad är man för framtiden, oavsett vilken bransch man verkar i.
Jens Henrik Thomsen, Nordic Director, Solutions & Services Group på Lenovo