Det höjs emellanåt röster som menar att den nya AI-tekniken utgör ett hot mot oss människor. Inte minst för att den kommer effektivisera våra arbetsprocesser så mycket att många av oss kommer att förlora våra arbeten. Jag tror inte att vi behöver oroa oss.
Först och främst: AI är inget nytt, det bara känns så. Anledningen till detta är att utvecklingen av maskininlärning förflöt tämligen obemärkt under fenomenets första decennier, tills IBM:s superdator Deep Blue besegrade schackmästaren Gary Kasparov i slutet av nittiotalet och människor även utanför programmeringskretsarna fick upp ögonen för det.
Sedan dess har AI använts i många branscher för att hantera omfattande datamängder, men det är först på senare år som fenomenet fått sitt verkliga genombrott hos den breda allmänheten, då allt fler kommit i kontakt med chatt-robotar, vilka oftast baseras på så kallade Cloud Large Language-modeller.
Cloud LLM är språkmodeller som körs på molnservrar och har åtkomst till stora mängder data från internet. De är utmärkta för att ge uppdaterad information och analysera data. Den andra dominerande AI-tekniken kallas oftast ”personlig AI” – vilket är en språkmodell som körs på användarens enskilda digitala enhet, och kan skräddarsys utefter användarens personliga önskemål och behov. Den erbjuder bättre integritet och datasäkerhet än Cloud LLM eftersom dess data är sparad lokalt, och kan användas även utan internetåtkomst.
Det är främst den personlig AI-tekniken som nu exploderar i popularitet, och som kommer att spela en allt viktigare roll för att effektivisera arbetsprocesserna inom en uppsjö av branscher – inte minst när det gäller att organisera medarbetares uppgifter, och att hjälpa dem att prioritera rätt.
I en nära förestående framtid kommer våra datorer att förvandlas till kompletta AI-enheter, vilka inte bara kommer att erbjuda avancerad hjälp utifrån sin redan enorma kapacitet. De kommer även lära sig nya saker med tiden, vilket gör att de kommer att utvecklas till användarnas ovärderliga följeslagare. Ju mer vi använder en dator, desto bättre kommer den känna oss och förutse våra behov för att underlätta vårt arbete. Och listan på arbetsmoment som vi kommer att få hjälp med är lång. Här följer några exempel:
Den personliga AI:n kommer att avlasta oss i administrativa uppgifter som att planera affärsresor på effektivast möjliga sätt, genom att snabbt sammanfatta flyginformation, mötestider och geografiska punkter – och till och med kunna producera lämpliga mötesagendor och mål för våra möten. (Detta kan inte Cloud LL-modeller göra, om användaren inte laddar upp sin information i molnet, vilket kan strida mot sekretessregler då det kan innebära en säkerhetsrisk.)
AI:n kommer även att göra utbildningar av nyanställda mer effektiva, då den kan anpassa sina verktyg efter nya medarbetares behov, för att säkerställa att enbart relevant information presenteras för dem.
Den personliga AI:n kommer även att vara till stor hjälp för alla oss som arbetar hemifrån. AI-tekniken kommer att erbjuda oss så bra video- och ljudkvalitet under våra distansmöten så att de kommer att vara lika givande som när vi träffar våra kollegor i verkligheten. AI:n kommer även att göra våra digitala enheter säkrare – vilket kommer att behövas då de cyberkriminella ständigt utvecklar sina metoder för att stjäla dyrbar information från oss som kopplar upp oss på privata nätverk.
Det är inte första gången en snabb teknikutveckling skapar oro, men även om AI:n kommer att förändra våra arbetsprocesser så är jag övertygad om att det kommer gagna oss människor något enormt. För ju mindre tid vi behöver lägga på icke-kreativa uppgifter och teknikstrul, desto större möjlighet får vi att fokusera på att skapa ett stimulerande liv och en bättre värld.
Så var inte rädd.
AI:n är här för att hjälpa.
Per Overgaard, EMEA Infrastructure CTO på Lenovo