Meta, tidigare känt som Facebook, och Ray-Ban lanserade hösten 2021 ett par smarta glasögon kallade Ray-Ban Stories. Trots att 300 000 exemplar av glasögonen har sålts sedan lanseringen, visar en färsk intern rapport från Meta att användningen är låg.
Ray-Ban Stories: En överblick
Ray-Ban Stories är resultatet av ett samarbete mellan Meta och det välkända glasögonmärket Ray-Ban. Dessa smarta glasögon erbjuder en rad funktioner, inklusive möjligheten att ta bilder och videor, lyssna på musik och ta emot telefonsamtal. Trots dessa innovativa funktioner har de dock inte blivit den succé som Meta hoppades på.
Användningen av smarta glasögon är låg
Enligt en intern rapport från Meta har Ray-Ban Stories endast 27 000 månatliga aktiva användare. Detta är en överraskande låg siffra, särskilt med tanke på att 300 000 exemplar av glasögonen har sålts sedan lanseringen. Rapporten pekar på dålig uppkoppling och klen batteritid som möjliga orsaker till den låga användningen.
Framtida planer för Ray-Ban Stories
Trots de låga användarsiffrorna planerar Meta att släppa en ny version av Ray-Ban Stories, antingen i höst eller till våren. De nya glasögonen förväntas ha förbättrad batteritid och kameror och kommer att finnas tillgängliga i fler utföranden än den befintliga modellen. Det återstår att se om dessa förbättringar kommer att öka användningen av de smarta glasögonen.