Ljud som ett direkt svar på en handling i ett spel är inget nytt och har varit en del av spelens och lekens historia sedan urminnes tider. Allt från sånglekar till äldre casinospel med klingande klockor som låter när man får vinst. När det gäller digitala spel så har ljuden blivit allt mer komplicerade över åren, särskilt sedan man kunnat spela upp inspelade ljud. Pong, ett av världens äldsta spel, hade endast en ton som lät kort eller långt beroende på om bollen gick i mål eller studsade av en vägg. Numera har spel tusentals olika ljud för varje liten detalj.
Då kommer vi åter till frågan: Är dessa ljud arkivljud? Det vill säga ljud som blivit inspelade i förhand och som återanvänds i många olika spel, filmer samt till och med musik? Svaret är inte direkt ja eller nej, utan det är lite av en blandning.
Var kommer arkivljud ifrån?
Begreppet arkivljud är en översättning av engelskans ‘stock audio’ och är antingen inspelade ljud från en studio, ute i naturen eller helt enkelt skapade digitalt. Det är vanligt att filmer använder arkivljudeffekter för saker i bakgrunden såsom fotsteg samt sorl från folk och natur.
Det kända ”Wilhelmskriket”, vilket återfinns i många filmer som bland annat Sagan om Ringen och Star Wars, spelades in för en film i början av 50-talet. Spel gör ofta något liknande som filmer, det vill säga en blandning av inspelade arkivljudeffekter och nya ljud.
Arkivljud vanligtvis snabbare och billigare
För att skapa nya ljud eller spela in ljud, krävs oftast mer tid samt en högre kostnad till en ljudtekniker. Man sparar både tid och pengar på att betala en licens för användning av ljud för saker som ofta används, såsom för online slots, gamla flash-spel eller bakgrundsljud som sällan är i fokus.
Ibland är det dock svårt att få ett ljud specifikt för det ändamål man behöver. Det är heller inte alltid som upphovsmannen för ljudeffekterna tillåter att man ändrar något i ljudfilerna för att för dem att passa bättre. Användandet av arkivljud kan också ha en tendens att upptäckas av spelare eller tittare, vilket ibland kan få en negativ effekt. Därför väljer många spelmakare att använda sig av egna ljud för saker som är i fokus under spelens gång.
I fjol blev det “avslöjat” att Yle använder sig av ljudeffekter för sina inspelningar av idrottssändningar. Något de egentligen inte undanhållit, då inspelningar sällan fångar upp bra ljud. Dessa ljud skapades istället av en ljudtekniker som använde sig av skidor och stavar i en studio.
Fördelar och nackdelar
Det har inte alltid varit lätt för spelutvecklare att spela in ljud, då man oftast är begränsad av tillgänglig teknik. Det har däremot blivit alltmer vanligt för mindre spelutvecklare att spela in eller skapa ljud digitalt. Inspelningsutrustning har blivit allt bättre och vanligare, till stor del tack vare populariteten av streamers. Dessa använder sig gärna av så bra mikrofoner som möjligt. Resultatet har blivit att bra utrustning finns tillgängligt till relativt lågt pris för utvecklare som inte har så stor budget för sina spel. Däremot kan många ljud vara tidskrävande att skapa och ju större ett spel är desto fler olika ljud behövs.
Detta är huvudanledningen till att större spelutvecklare använder sig av arkivljud. Om det är en stor spelstudio, har troligtvis studion redan ett stort bibliotek av ljudeffekter att använda sig av. Som ägare av ljuden kan de ändra dessa för sina specifika ändamål. Eftersom gaming har blivit alltmer populärt så är chansen stor att spelarna känner igen arkivljuden och det blir därför en klar fördel att kunna ändra dem.
Så är ljudeffekter i spel arkivljud?
Till viss del, ja, men det är inte alltid så är fallet. I vissa fall är det inte många ljudeffekter som behövs och då är det helt enkelt smidigare att använda sig av nyinspelade ljud. I de allra flesta fall så använder sig dock spel av arkivljud i åtminstone delar av sina spel.