Begagnathandeln av bilar i Sverige nådde rekordnivåer under 2024, med hela 1 248 984 bilar som bytte ägare. Den starka efterfrågan, särskilt på hållbara alternativ som elbilar, och en ökad andel företagsköp har präglat året.
En marknad i förändring
Försäljningen av begagnade bilar har nått den högsta nivån sedan 2021, då pandemin orsakade brist på nya bilar och drev upp efterfrågan på begagnatmarknaden. Trots en fortsatt dominans av privatpersoner som köpare, har företagens andel av marknaden ökat markant.
– Andelen köp av begagnade personbilar av ”vanliga” företag är historiskt hög, säger Klaus Silfvenius, bilhandelsansvarig på MRF. Normalt brukar företagen stå för 3–5% av köpen, men under 2024 var det knappt 7%, och i december nådde siffran 8%.
Elbilarna tar täten
En av de mest framträdande trenderna är den dramatiska ökningen av elbilar (BEV) på begagnatmarknaden. Bland bilar yngre än 10 år ökade elbilarnas marknadsandel med hela 60% under året. Laddbara fordon, inklusive rena elbilar och laddhybrider, utgör nu 34% av begagnathandeln, vilket gör dem till den största kategorin. Bensindrivna bilar ligger på 26%, tätt följda av dieselbilar på 25%.
Denna utveckling speglar en bredare trend av ökad hållbarhet inom bilindustrin, där konsumenter i allt högre grad efterfrågar miljövänliga alternativ.
Storsäljare och marknadsledare
Volkswagen och Volvo fortsätter att dominera begagnatmarknaden, med modeller som Golf, Passat, V70 och V60 i topp. Samtidigt gör uppstickare som Kia Ceed och Ford Focus framsteg. De största aktörerna på marknaden är Riddermarks Bil, Hedins Bil, Bilia och Din Bil-gruppen.
Stark framtid för begagnathandeln
Med ett växande intresse för elektrifiering och ett ökat engagemang från företag, pekar trenderna på en fortsatt stark utveckling för begagnathandeln. För bilhandlarna innebär detta nya möjligheter att anpassa sig till förändrade behov och konsumentbeteenden.