Analyticsföretaget Piwik PRO har rekryterat Brian Clifton, en tidigare EMEA-chef för webbanalys på Google, som senior rådgivare. Detta sker samtidigt som företaget fortsätter att expandera i Sverige och Europa.
Piotr Korzeniowski, förespråkare för integritetsrättigheter på nätet och vd på Piwik PRO, kommenterade den nya rekryteringen: ”Vi känner ett starkt momentum nu när Google Analytics 3 har lagt ner och allt fler användare letar efter ett integritetsvänligt analyticsverktyg. Ett perfekt tillfälle för oss på Piwik PRO att kliva fram ännu mer och visa att det finns GDPR-säkra analyticsalternativ. Vi jobbar hela tiden med att utveckla våra produkter, men tittar också på våra strategiska vägval. Därför känns det helt rätt att ta in Brian Clifton i vårt bolag och stärka vår kompetens på detta område ytterligare.”
Brian Clifton kommer med gedigen erfarenhet
Som Googles första EMEA-chef för webbanalys var Brian Clifton involverad i lanseringen av Google Analytics på den europeiska marknaden. Med över två decenniers erfarenhet av dataanalys och analytics kommer Clifton nu att agera som strategisk rådgivare till styrelsen för Piwik PRO.
Stärkt position på den svenska marknaden
Korzeniowski avslutade med att uttrycka sitt hopp om att Cliftons anställning kommer att stärka Piwik PRO:s konkurrenskraft i Sverige: ”Det här är en nyckelvärvning för oss och vi hoppas att detta kommer göra oss än mer konkurrenskraftiga i Sverige. Vi erbjuder redan lagring av data i landet och vi vill nu vässa våra produkter och vårt erbjudande ännu mer. Alla som driftar en hemsida i Sverige ska veta att det finns integritetsvänliga analyticsalternativ.”
Den tidigare Google-chefens värvning markerar en signifikant satsning av Piwik PRO att expandera sin närvaro i Sverige och resten av Europa, med sikte på att erbjuda starka, integritetsvänliga och GDPR-säkra analyticsalternativ till företag och organisationer.