Efter två års utveckling avslutar Carmenta sitt arbete med HADO®-projektet, som syftar till att möjliggöra autonom drönarflygning i högintensiva miljöer. Tekniken har testats inom Heathrow Airports flygrestriktionszon och kan öppna för både civila och militära tillämpningar.
Autonoma drönare i komplexa miljöer
Den 20 mars 2025 presenterar Carmenta slutresultatet av projektet HADO®, en del av Storbritanniens Future Flight Challenge-program, lett av innovationsmyndigheten Innovate UK. Målet har varit att demonstrera hur flera autonoma drönare kan operera säkert på platser med intensiv flygtrafik, som flygplatser och urbana miljöer.
I slutet av 2024 genomfördes omfattande testflygningar inom Heathrow Airports flygrestriktionszon (FRZ). Resultaten visar hur geospatial teknik kan förbättra säkerheten och situationsmedvetenheten i Unmanned Aircraft System Traffic Management (UTM). Detta inkluderar realtidsjustering av rutter, identifiering av nödlandningsplatser och upptäckt av kollisionsrisker.
Avancerad ruttplanering och militär tillämpning
Carmentas bidrag till projektet ligger i utvecklingen av avancerad geospatial funktionalitet och ruttplanering för autonoma drönare. Jonas Envall, Senior Project Director på Carmenta, förklarar:
– Högupplösta 3D-modeller används för att generera rutter som i realtid tar hänsyn till uppdragsparametrar, flygzoner, restriktionsområden, sensortäckning och andra faktorer. Detta möjliggör omplanering vid förändrade förhållanden och stödjer både mänskligt och autonomt beslutsfattande.
Den teknik som utvecklats inom projektet har även vidareutvecklats i samarbete med Försvarsmakten och FMV för taktisk ruttning av militära drönare.
Ökad efterfrågan från försvarssektorn
När ansökan om HADO®-projektet skickades in 2021 var fokus inriktat på civila drönartillämpningar. Sedan krigsutbrottet i Ukraina 2022 har dock efterfrågan på militära drönarlösningar ökat kraftigt, vilket har påverkat Carmentas strategiska inriktning.
– Då ansökan rörande HADO® skickades in 2021 var vårt fokus mot det civila drönarsegmentet, men efter krigsutbrottet i Ukraina 2022 har efterfrågan från det militära segmentet ökat lavinartat, vilket har inneburit att vi delvis flyttat vårt fokus, säger Torbjörn Lönnqvist, vd på Carmenta.
Ett brett samarbete
Projektet har genomförts av ett konsortium bestående av Operational Solutions Limited (OSL), Carmenta, Thales, Herotech8, London Heathrow Airport, Cranfield University, Dynamic Intelligence Solutions och UAVTek. Samarbetet har varit avgörande för att skapa en teknik som kan bidra till säkra och effektiva autonoma drönaroperationer i både civila och militära miljöer.