En svensk innovation från Café Bar, som erbjuder helhetslösningar för kaffe på arbetsplatser, kan nu koppla upp 7000 kaffemaskiner i realtid från Ystad till Kiruna. Coffee Analytics förvandlar kaffedrickandet och förutsäger framtiden för branschen.
En vision föds
Idén till Coffee Analytics föddes genom en kombination av tekniskt kunnande och kundbehov. Med sin bakgrund som Leveranschef för Swish och erfarenhet från digitala byråer, identifierade Thomas Lindvall, Head of Digital Services, behoven hos kaffeaktörer i Sverige. Efter en serie kundintervjuer och en tidigare prototyp anpassad för kundtjänst tog projektet form under 2024, med målet att förändra kaffebranschen i grunden.
– Utvecklingen av Coffee Analytics är ett nästa steg på vårt inarbetade koncept där vi kopplar upp maskiner så att kunden kan koppla av, säger Anders Junhammar, marknadschef på Café Bar.
Tekniken bakom
Coffee Analytics nyttjar telemetridata från kaffemaskiner utrustade med SIM-kort. Dessa maskiner samlar in data som temperatur, tryck, knapptryckningar och felkoder, som sedan lagras i molntjänster. Den stora tekniska utmaningen har varit att standardisera och sammanföra data från flera olika tillverkare, såsom DeJong Duke och Schaerer, till ett enda gemensamt språk.
– Maskinerna har sina egna system, men vi har utvecklat en metod för att visualisera all information i ett samlat gränssnitt. Det gör det lättare att övervaka och optimera drift och service, förklarar Thomas Lindvall.
Om Coffee Analytics och bolaget bakom
Coffee Analytics är en del av Café Bar, ett svenskt företag som grundades 1987 med visionen att erbjuda kompletta kaffelösningar för arbetsplatser. Idag har Café Bar 220 anställda och verksamhet på 29 orter från Luleå till Malmö. Bolaget ser kaffe som mer än bara en dryck – det är en symbol för gemenskap och glädje.
Användningsområden för pilotkunder
Pilotkunder, från hotell och restauranger till stora företag, har redan börjat använda Coffee Analytics. De ser potentialen att effektivisera inköp, kampanjer och service. Stora företag kan samla in hållbarhetsdata, medan leverantörer kan optimera sina rutter och serviceintervall.
– Horeca-aktörer kan i realtid se hur en kampanj påverkar försäljningen. Leverantörer kan minimera driftsavbrott och samtidigt minska miljöpåverkan genom proaktiv service och ruttoptimering, säger Thomas Doyon, VD på Café Bar.
Hållbarhet och framtida visioner
Coffee Analytics har en tydlig roll i att minska resursslöseri och bidra till hållbarhet. Genom att anpassa kaffemaskinernas storlek efter behov och optimera leveranskedjor kan systemet bidra till lägre energiåtgång och mindre matsvinn.
– Proaktiv service minskar onödiga besök och optimerade rutter sparar både tid och bränsle, vilket är bra för både miljön och ekonomin, säger Thomas Doyon.
På lång sikt har Coffee Analytics visioner att bli navet som kopplar samman konsumenter, leverantörer och maskintillverkare. Plattformen kan även användas för att samla feedback från slutanvändare eller utveckla nya betalningsmodeller, som exempelvis ”pay-per-cup”.
– Vi ser att detta bara är början. Kaffebranschen har enorm potential att bli mer digitaliserad och datadriven, avslutar Thomas Lindvall.