Trots ekonomiska utmaningar har årets Cyber Week visat sig vara en succé med en total försäljning på över 3 000 miljarder kronor. Enligt en ny rapport från Salesforce, spelar artificiell intelligens en avgörande roll i denna tillväxt, vilket tyder på en förändring i konsumentbeteendet och hur julklappar handlas.
Cyber Week överträffar förväntningarna
I kölvattnet av Cyber Week har detaljhandelsresultaten från Nordens och världens shoppingveckor bekräftat periodens fortsatta popularitet. En rapport från CRM-jätten Salesforce, baserad på data från 1,5 miljarder konsumenter, avslöjar en ökning på 6 procent jämfört med föregående år, med en total omsättning på imponerande 3 000 miljarder kronor. Denna ökning tillskrivs inte inflationen, utan snarare en ökning i antalet lagda ordrar, som steg med 32 procent.
– Vi var mycket spända på årets shoppingsiffror och huruvida den höga styrräntan och matpriserna skulle dämpa köpviljan. Men tvärtom, är det kanske just den ansträngda privatekonomin som gör att allt fler köper årets julklappar i november, säger Emma Lythell, retailexpert på Salesforce Sverige.
AI:s växande roll i e-handeln
Artificiell intelligens har blivit en allt viktigare faktor inom detaljhandeln. Rapporten från Salesforce visar att generativ AI direkt påverkade onlineförsäljningen genom chattjänster, produktrekommendationer och riktade erbjudanden, vilket bidrog till en försäljning på 531 miljarder kronor.
– AI tar en mer central roll inom e-handeln. För retailers har det potential att inte bara driva tillväxt, utan också bidra till att avlasta kundtjänsten på ett mycket effektivt och precist sätt, säger Lythell.
Nordiska nyckeltal under Cyber Week
Cyber Week 2023 visade på flera intressanta trender inom nordisk e-handel:
- Tisdagen den 21 november hade den största ökningen av onlineförsäljning, upp 29% från förra året.
- Cyber Monday och Black Friday såg också betydande ökningar i försäljningen.
- Mobiltelefoner dominerade som shoppingverktyg, med 74% av trafiken till nätbutiker.
- Genomsnittlig köpesumma per order var 885,7 kronor.
Om undersökningen
Undersökningen från Salesforce analyserar onlineshoppingens utveckling genom att granska aktiviteten hos över 1,5 miljarder konsumenter i mer än 64 länder. Genom att använda Salesforce Commerce Cloud, Marketing Cloud och Service Cloud, kunde man uppskatta detaljhandelns prognoser och faktiska siffror.