Radar har presenterat resultaten från sin årliga undersökning av it-leverantörers förmåga att skapa kundvärde i Sverige. Resultaten visar vilka företag som är bäst på att leverera operativa, taktiska och strategiska värden till sina kunder under 2024.
Sveriges största undersökning av it-leverantörer
Radar Leverantörskvalitet 2024 bygger på bedömningar från över 1 300 svenska verksamheter, vilket gör det till den största kvantitativa undersökningen av kundnöjdhet inom it-sektorn i Sverige. Fokus ligger på hur väl leverantörerna uppfyller kriterier som kvalitet, samarbetsförmåga och kompetens – faktorer som avgör deras förmåga att agera som strategiska partners i en tid av ekonomisk osäkerhet och snabb förändring.
Enligt Hans Werner, vd på Radar, prioriterar kunder i allt högre grad proaktivitet i leverantörsrelationerna. – De mer nischade och lokala leverantörerna har lyckats bättre med att skapa kundvärde än de globala aktörerna hos svenska kunder, säger han.
Ledande it-leverantörer i olika kategorier 2024
Infrastruktur och drift
Advania, Nordlo, Orange Business, Proact, Telia Cygate
Användarnära it
Xenit, Qlosr, Nordlo, Advania, Aderian Group
Verksamhetsnära it
Advania, CGI, Columbus, Softronic, Twoday
Cybersäkerhet (ny kategori)
Truesec, Sciber, Orange Cyberdefense, IT-Total, Cuebid, Asurgent
Konsulttjänster
Castra, itm8, Knowit, Softhouse, Xlent
En undersökning med djupare insikter
Radars rapport inkluderar analyser av leverantörernas prestationer inom områden som kvalitet, samarbete, kompetens, prisvärdhet och tillgänglighet. Den visar också trender och förändringar jämfört med föregående år.
Nyckeln till framgång: Flexibilitet och samarbete
De mest framgångsrika leverantörerna är de som kombinerar flexibilitet med hög kompetens och långsiktigt värde. Genom att bygga relationer baserade på förtroende och en gemensam förståelse för verksamhetens mål kan leverantörerna inte bara möta sina kunders behov, utan också driva deras utveckling framåt.