En ny rapport från Channelnomics, på uppdrag av Pax8, belyser hur digitala marknadsplatser transformerar försäljningen inom IT-sektorn i Europa. Nio av tio företag förutspår att dessa plattformar kommer att ha en positiv inverkan på deras verksamhet de närmaste fem åren.
Digital försäljning skapar nya affärsmöjligheter
Studien ”Digital Sales Evolution in the European Channel” avslöjar en omfattande förändring i hur företag närmar sig försäljning och kundinteraktion. Digitala marknadsplatser har inte bara revolutionerat B2B-marknaden utan erbjuder även en rad strategiska fördelar som kan skapa tillväxt och förbättra lönsamheten.
– Företag som levererar IT-lösningar efterfrågar plattformar med heltäckande e-handelslösningar som levererar en sömlös onlineförsäljning, maximerar möjligheter till merförsäljning, och stärker relationerna till kunderna, säger Ryan Walsh, Chief Strategy Officer på Pax8.
Nyckeltrender och potentialen i digitala marknadsplatser
Rapporten framhäver att 31 % av företagen redan genererar mer än 20 % av sina intäkter från digitala marknadsplatstransaktioner. En ökad efterfrågan på professionella tjänster är en viktig faktor, där 45 % av de europeiska företagen ser att marknadsplatser ökar efterfrågan på tjänster. Dessa plattformar möjliggör även för företag att erbjuda sina produkter och tjänster på en global marknad, vilket ytterligare ökar försäljningspotentialen och lönsamheten.
Utmaningar och möjligheter
Digitala marknadsplatser kräver att företag anpassar sina strategier för att optimera kundupplevelsen och kapitalisera på de data som genereras genom plattformarna. Data om kundbeteenden, preferenser och köpmönster är centrala för att utveckla anpassade erbjudanden och optimerade marknadsföringsinsatser.
– Det är tydligt att det finns en växande betydelse av digitala försäljningsplattformar för att omvandla go-to-market-strategier och optimera kundupplevelsen. Det kan ge värdefulla insikter i hur företag kan skala upp effektivare, få tillgång till värdefulla kundinsikter och skapa nya intäktsströmmar, säger Larry Walsh, VD och chefsanalytiker på Channelnomics.
Framtiden för digital försäljning
Med en växande betoning på digital försäljning och de fördelar som digitala marknadsplatser medför, står IT-branschen inför en dynamisk framtid. Företagen måste fortsätta att innovera och utveckla sina tjänster samt utbilda sin personal för att navigera framgångsrikt i den digitala försäljningsmiljön.