En färsk undersökning utförd av Ipsos på uppdrag av Swappie har avslöjat svenska folket syn på cirkulär ekonomi och dess påverkan på miljön.
Undersökningen visar att e-avfall är en av de snabbast växande avfallsströmmarna i världen och att hela 75% av svenskarna ser det som ett allvarligt hot mot vår miljö. Trots detta är det fortfarande billigare att köpa nytt än att reparera en befintlig produkt. Swappie arbetar för att förändra detta, en rekonditionerad smartphone i taget, och är också involverade i rörelsen Right to Repair.
Undersökningen visar också att 78% av svenskarna är optimistiskt inställda till att den cirkulära ekonomin kan ha en betydande positiv effekt på världens miljöproblem. En rapport från Global e-waste statistics partnership från 2020 visar att världens totala e-avfall överstiger 53,6 miljoner ton, en siffra som förväntas öka till 75 miljoner ton fram till 2030.
Svenskarna har också en god förståelse för att e-avfall lämpar sig väl för att återbrukas, enligt 63% av respondenterna. Detta är en hög siffra jämfört med textilmaterial, där endast 69% anser att det lämpar sig bra för återbruk.
Undersökningen visar också att 74% av respondenterna anser att hållbarhet är en viktig faktor när de handlar. 56% konsumerar cirkulärt eftersom det är ett billigare alternativ. På frågan om vilka aspekter som är viktiga när man köper cirkulära produkter svarade 52% att de har människor i sin närhet som inspirerar dem till mer hållbara val.
När respondenterna fick frågan om vad som skulle få dem att handla mer cirkulärt så svarade drygt hälften att de skulle konsumera mer inom sektorn om det var billigare. 38% svarade att de skulle kunna tänka sig handla mer cirkulärt om det var enklare att navigera bland utbudet av cirkulära produkter.
Swappie arbetar för att främja cirkulär ekonomi genom att erbjuda rekonditionerade smartphones som ett hållbart alternativ till att köpa nytt. De är också delaktiga i rörelsen Right to Repair som strävar efter att göra det enklare och mer kostnadseffektivt att reparera befintliga produkter. Undersökningen visar att svenskarna har en god förståelse för behovet av en cirkulär ekonomi och Swappie är medvetna om att det finns potential att göra mer för att främja denna typ av konsumtion.