Trots den tuffa perioden för svensk e-handel, där försäljningen minskat med 4 procent jämfört med förra året, missar många företag att optimera den första kontakten med kunden – cookie-bannern. Enligt Piotr Korzeniowski, vd för Piwik PRO, kan en väl utformad cookie-banner vara avgörande för att skapa långsiktig kundlojalitet.
Första intrycket räknas
Enligt den senaste e-handelsindikatorn från Svensk handel har e-handeln upplevt en nedgång. Detta gör att den första interaktionen med kunden, såsom cookie-bannern, blir ännu viktigare för att skapa ett positivt intryck.
– En väl utformad cookie-banner lägger grunden för en lyckad hemsidesupplevelse. Kundens första intryck av webbplatsen blir att företaget respekterar besökarens personliga integritet, säger Piotr Korzeniowski.
Svenska internetanvändares integritetsmedvetenhet
En studie från Internetstiftelsen visade att 81 procent av svenskarna vidtar åtgärder för att skydda sin personliga integritet online. Samtidigt ger endast tre av fyra sitt medgivande till cookies, vilket understryker vikten av att respektera användarnas val.
– För den som surfar runt på svenska hemsidor kan snabbt slås av hur otroligt olika cookie-formulären kan se ut. Det är tydligt att det finns många som kan göra mycket mer på det här området, menar Korzeniowski.
Vägen framåt: Råd för e-handlare
För att uppfylla GDPR:s krav måste cookie-banners innehålla specifik information. Det ska vara lika enkelt för besökaren att acceptera som att avvisa cookies, och ingen data får lagras förrän medgivande har getts.
– För att säkerställa att bannern uppfyller kraven som finns är rekommendationen att ta hjälp av något företag som jobbar med analytics. Försök vara så tydlig som möjligt och anpassa vokabulären utifrån den tänkta målgruppen, avslutar Piotr Korzeniowski.