Svenska AI-bolaget Ebbot har blivit en eftertraktad partner för bolag som vill använda generativ AI för att automatisera serviceprocesser, utan att kompromissa med säkerheten. Nu signar Ebbot den nordiska affärs- och kreditinformationskoncernen Enento Group och får uppdraget att automatisera kundsupporten för samtliga Enentos marknader och varumärken.
Ebbots unika AI-lösning
Ebbot har sedan 2018 utvecklat chatbots- och AI-teknik, men det stora genombrottet kom i september 2023 när företaget lanserade sin egen large language model (LLM), EbbotGPT. Denna modell, som är baserad på samma teknik som ChatGPT, är skräddarsydd för service och drivs helt inom EU, vilket gör den unik på marknaden.
– Vi insåg tidigt att vi inte ville förlita oss på att integrera mot generella GPT-modeller via API. Vi har kunder med höga säkerhetsstandarder, därför valde vi att utveckla vår egen LLM som vi kan hosta helt inom EU, förklarar Anders Clarin, VD och grundare av Ebbot.
Enento Groups behov av säkerhet och skalbarhet
Enento Group, som äger varumärken som UC, Allabolag och Proff, har miljontals unika besökare på sina webbplatser varje år. För att ge bra service till dessa besökare beslutade Enento att ersätta sin tidigare chatbots-lösning med en generativ AI-lösning för att öka automatiseringsgraden och kundnöjdheten.
– Att hitta en AI-partner som prioriterar informationssäkerhet och EU-baserad hosting var avgörande för oss. Med ett flertal varumärken på flera marknader var det dessutom viktigt för oss att hitta en lösning som enkelt kan skalas upp och anpassas utifrån varje marknads och varumärkes specifika behov, säger Maria Lallerman, Nordic Head of Customer Experience och Customer Operations på Enento Group.
Framgångsrik implementering
Projektet startade i mars 2024, och på bara tre månader har Ebbot och Enento framgångsrikt implementerat nio AI-assistenter anpassade för respektive marknad och varumärke. Dessa AI-assistenter, drivna av EbbotGPT, hjälper besökare i realtid baserat på information från Enentos webbplatser och annan dokumentation. AI-assistenterna är även integrerade med Enentos CRM-system, Salesforce, vilket möjliggör en smidig övergång för mänskliga agenter att ta över konversationer som AIstartat.
Positiva effekter och framtidsutsikter
Maria Lallerman är mycket nöjd med samarbetet och betonar vikten av en pålitlig AI-partner:
– Ebbot är precis vad vi har letat efter i en AI-partner. Deras fokus på säkerhet och förmåga att skräddarsy lösningar efter våra behov har gjort dem till en ovärderlig partner i vår kontinuerliga strävan att förbättra kundupplevelsen.
Ebbots fokus på säkerhet och kundanpassade lösningar har gjort företaget till en nyckelaktör inom AI-baserad kundsupport, och samarbetet med Enento Group visar på potentialen att förbättra serviceupplevelsen genom innovativ teknik.