Företaget Element Materials Technology bistod Statens Haverikommission med materialteknisk expertis i utredningen om den allvarliga olyckan på Gröna Lunds berg- och dalbana Jetline. Fraktografi, att förstå hur och varför material går sönder, är en viktig nyckel som kan bidra till att förhindra att liknande olyckor sker igen.
Viktigheten av materialanalys
Statens Haverikommission publicerade nyligen slutrapporten över utredningen om olyckan på berg- och dalbanan Jetline på Gröna Lund i Stockholm förra sommaren, där en person omkom och flera skadades allvarligt. Företaget Element Materials Technology har varit en central aktör i denna utredning genom att tillhandahålla materialteknisk expertis.
Björn Kullman, divisionschef för Element Sverige, kommenterar arbetet:
– Det var en tragisk olycka och vi känner djupt med de drabbade och deras anhöriga. Vår utgångspunkt i den här typen av haveriutredningar är att hjälpa till med att lista ut varför olyckorna hände, så att samhället därefter kan se till att de inte händer igen, säger Björn Kullman.
Fraktografi och utredning
Elements materialteknikexperter använder sig av fraktografi för att analysera brottytor och förstå varför material har gått sönder. Detta är en central del av utredningsarbetet och kan ge viktiga ledtrådar till olycksorsaken.
– Vår normala arbetsgång är att vi börjar med att ta in komponenter från olyckshändelsen till vårt stora laboratorium i Linköping och tittar på brottytorna där materialet har gått sönder. Det är en hel vetenskap som kallas fraktografi, där vi genom att analysera brottytor kan få reda på mycket om hur och varför materialet gick sönder. Det kan i sin tur ge viktiga ledtrådar till varför själva olyckan ägde rum, som Haverikommissionen sedan kan kombinera med andra fynd i sin utredning, säger Björn Kullman.
Avancerad teknik och metoder
För att analysera materialet använder Element avancerade metoder som röntgen och elektronmikroskop. I senare skeden av utredningen skärs materialet ofta upp för att kunna granskas ännu noggrannare, och ibland byggs egna prototyper för att simulera olycksförloppet.
– När man på djupet förstått varför en olycka ägt rum kan man ändra på saker som regelverk, branschstandarder, och översynsprocesser för att se till att de inte händer igen. Det är till stor del på grund av grundliga haveriutredningar som det blivit så mycket säkrare att flyga under de senaste decennierna, till exempel.
Betydelsen av säkerhet
Björn Kullman understryker vikten av Elements arbete för att bidra till en säkrare värld.
– Vi på Element tycker det är mycket meningsfullt att delta i den här sortens utredningar och vi är stolta över att få bidra i arbetet med att skapa en säkrare värld, avslutar Björn Kullman.