Ett flygande fordon för vardagspendling låter kanske som science fiction. Men om Archer Aviation lyckas med sina planer, kan elflygtaxi snart bli lika billig som en vanlig taxiresa – och helt utsläppsfri.
Flygtaxi för massmarknaden
Elflygtaxibolaget Archer Aviation har visat upp sitt fyrsitsiga elflygplan “Midnight” på San Francisco International Airport – ett vertikalstartande eldrivet flygplan (eVTOL) som är tänkt att revolutionera stadstrafiken. Med ett maxavstånd på upp till 80 kilometer och en toppfart på 240 km/h är målet att spara tid, minska utsläpp och minska trängseln i trafiken.
– Idag slösar vi bort så många timmar i bilen. Vi vill ge människor deras tid tillbaka, säger Nikhil Goel, kommersiell chef på Archer Aviation.
Börjar som premium – men målet är Uber-priser
Tjänsten förväntas lanseras i Förenade Arabemiraten senare i år och i Kalifornien inom två år. Inledningsvis kommer priset vara i nivå med UberBlack – Ubers premiumtjänst – men målet är tydligt: priser som konkurrerar med traditionella taxi- eller ridehail-tjänster.
– Vårt mål är att vara konkurrenskraftiga jämfört med en taxi, säger Goel. Flygtaxin är inte bara för de superrika. Den är designad som en produkt för massmarknaden, tillägger Archer-grundaren Adam Goldstein.
Planer för San Francisco och Los Angeles
Archer vill på sikt etablera ett nätverk av flygtaxi-rutter mellan storstäder. För San Francisco-området föreslås stopp i bland annat Oakland, San Jose, Livermore och Napa. I Los Angeles kan resenärer i framtiden flyga till exempelvis Long Beach, Hollywood Burbank Airport och USC – eller till LA Rams stadion inför en match.
Archer har redan fått klartecken från amerikanska FAA att börja kommersiella flygtester. Den kinesiska motsvarigheten till Transportstyrelsen har nyligen godkänt sin första passagerarflygning med ett förarlöst eVTOL.
Bransch i stark tillväxt – men tuff konkurrens
Även om Archer ser ut att ha vinden i ryggen är konkurrensen hård. Tyska Lilium, tidigare ledande inom segmentet, gick i konkurs tidigare i år. Men Archer har starka ambitioner – och investeringar – för att etablera sig i världens största städer.
– Med tiden vill vi ha tusentals flygande fordon i världens storstäder, säger Goel.