En ny undersökning visar att endast 25 % av svenskarna använder generativ AI i sitt arbete. Användandet är vanligast bland yngre medarbetare och storstadsbor, medan många uppger att de inte ser värdet i att använda tekniken.
Användandet av AI skiljer sig mellan åldersgrupper
En Sifoundersökning, gjord på uppdrag av datakonsultföretaget Solita, visar att endast en av fyra svenskar (25 %) använder generativ AI i sitt arbete. Undersökningen, som bygger på svar från drygt 1 300 personer i åldrarna 20 till 65 år, visar också att nästan hälften (49 %) aldrig har testat tekniken.
Andelen användare är högst i åldersgruppen 20–34 år, där ungefär 32 % använder generativ AI i jobbet. För medarbetare mellan 35 och 49 år är siffran 27 %, medan endast 18 % av de mellan 50 och 65 år använder tekniken.
De vanligaste anledningarna till att använda AI
Bland de som använder generativ AI är de vanligaste motiven att öka produktiviteten (53 %), förbättra kvaliteten på arbetet (45 %) och utöka sin kunskap (47 %). Andra skäl som nämns är att ta bort repetitiva uppgifter (25 %), hålla sig uppdaterad med den senaste tekniken (25 %) och minska behovet av att be om hjälp (24 %).
– Det finns flera goda skäl för kunskapsarbetare att använda sig av AI i arbetet, där många företag har god potential att öka sin produktivitet och kvalitet. Det är avgörande att företag och samhället arbetar tillsammans för att uppmuntra och utbilda för att ta tillvara på den fulla potentialen hos AI. Detta skulle gå i linje med huvudbudskapen från AI-kommissionen, att Sverige måste vidta omedelbara åtgärder, säger Johan Torstensson, vd på Solita i Sverige.
Fyra av tio ser inget värde i att använda AI
Bland de som inte använder generativ AI på jobbet uppger fyra av tio att de inte ser något värde i att använda tekniken eller inte vet hur den skulle kunna användas i deras arbetsroll. Cirka en av tio uppger att de saknar kunskap, att deras arbetsgivare inte tillåter tekniken eller att de planerar att börja använda generativ AI i framtiden.
– Det finns en god potential att ytterligare förbättra AI-användningen, inklusive generativ AI, i olika tillämpningar och för de allra flesta verksamheter. Detta kräver god datakvalitet och att data finns samlad och inte i silos, sedan är det också viktigt att användning sker på ett etiskt korrekt sätt, säger Johan Torstensson.
– Svaren från undersökningen är inte överraskande med tanke på att generativ AI är relativt ny teknik för de flesta. Däremot är dess potential enorm för företag i en rad olika branscher och för en stor del av deras medarbetare. Därför finns det mycket att vinna på att få med alla på det här tåget så fort som möjligt, fortsätter Johan Torstensson.
Storstadsbor är flitigast användare
Storstadsbor använder generativ AI i större utsträckning än resten av landet. I Stockholm använder nästan 40 % tekniken och i Göteborg är siffran nära 35 %. Detta kan jämföras med övriga Sverige där andelen är närmare 20 %. Det finns också en skillnad mellan könen – 29 % av männen använder generativ AI i sitt arbete, jämfört med 22 % av kvinnorna.
De vanligaste svaren från undersökningen
Använder du generativ AI i jobbet?
- Ja: 25 %
- Nej: 75 %
Varför använder du generativ AI på jobbet?
- Öka produktiviteten: 53 %
- Utöka kunskapen: 47 %
- Förbättra kvaliteten: 45 %
- Ta bort repetitiva uppgifter: 25 %
- Vara uppdaterad med senaste tekniken: 25 %
- Minska behovet av att be om hjälp: 24 %
Varför använder du inte generativ AI på jobbet?
- Vet inte vad jag ska använda det till: 41 %
- Tillför inget värde till mitt arbete: 41 %
- Min arbetsgivare tillåter inte det: 12 %
- Orolig över dataintegritet: 10 %
- Kommer börja men har inte gjort ännu: 9 %
- Vill använda men saknar kunskap: 9 %
Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 2–7 oktober 2024. Totalt intervjuades 1 335 personer i åldern 20–65 år som är sysselsatta. Kantar Medias webbpanel är riksrepresentativ och rekryteras slumpmässigt, vilket innebär att ingen självrekrytering förekommer i panelen.