En ny Sifoundersökning avslöjar att bara en av fyra svenskar använder generativ AI i sitt arbete. Framför allt är det yngre medarbetare och storstadsbor som anammat tekniken, medan många fortfarande är osäkra på dess värde.
AI-användning domineras av yngre generationer
Endast 25 procent av de tillfrågade uppger att de använder generativ AI på jobbet. Bland de yngre, i åldrarna 20–34 år, är andelen något högre (32 procent), medan den sjunker till 27 procent för personer mellan 35 och 49 år och till 18 procent för åldersgruppen 50–65 år.
– Det finns flera goda skäl för kunskapsarbetare att använda sig av AI i arbetet, där många företag har god potential att öka sin produktivitet och kvalitet. Det är avgörande att företag och samhället arbetar tillsammans för att uppmuntra och utbilda för att ta tillvara på den fulla potentialen hos AI, säger Johan Torstensson, vd på Solita i Sverige.
Produktivitet och kunskapsutveckling drivkrafter för AI-användning
Bland de som använder generativ AI uppger en majoritet att produktivitetsökning (53 procent), kunskapsutveckling (47 procent) och förbättrad kvalitet på arbetet (45 procent) är de främsta skälen. Andra vanliga motiv inkluderar att eliminera repetitiva uppgifter och hålla sig uppdaterad om ny teknik.
Fyra av tio ser inget värde i AI
Bland de som inte använder generativ AI är osäkerhet en stor faktor. 41 procent av respondenterna uppger att de inte vet hur de skulle använda tekniken, och lika många ser inget värde i att använda den. Dataintegritet och bristande kunskap är andra vanliga hinder.
– Svaren från undersökningen är inte överraskande med tanke på att generativ AI är relativt ny teknik för de flesta. Däremot är dess potential enorm för företag i en rad olika branscher och för en stor del av deras medarbetare, säger Johan Torstensson.
Regionala skillnader: Storstadsbor använder AI flitigare
AI-användningen är högre i storstäderna än på landsbygden. Nästan 40 procent av stockholmare och 35 procent av göteborgare använder generativ AI i sitt arbete, jämfört med bara 20 procent i övriga landet. Dessutom är det fler män (29 procent) än kvinnor (22 procent) som nyttjar tekniken.
Enorma möjligheter men behov av utbildning
Undersökningen visar att det finns en stor potential för ökad AI-användning i Sverige, men för att tekniken ska kunna nå bredare genomslag krävs satsningar på utbildning och en tydligare vägledning kring hur AI kan integreras i arbetslivet. Etiska riktlinjer och tillgång till högkvalitativa data lyfts också fram som avgörande faktorer.