Den 26 april 2023 meddelade Europeiska kommissionen (EK) att man välkomnar det politiska avtalet om förslaget till ReFuelEU Aviation, som nåddes mellan Europaparlamentet och rådet. Förslaget innebär att det blir obligatoriskt att använda hållbart flygbränsle från 2025.
“Det nya lagförslaget kommer att bidra till att minska koldioxidutsläppen från flygsektorn genom att kräva att bränsleleverantörerna blandar hållbart flygbränsle (SAF) med vanlig jetbränsle från 2025,” meddelade EK. Enligt kommissionen kommer de nya reglerna att minska flygets utsläpp med två tredjedelar jämfört med om inga åtgärder vidtas.
“Det politiska avtalet kräver nu formellt antagande av Europaparlamentet och rådet,” noterade EK och tillade att så snart det är formellt antaget kommer förordningen att publiceras i Europeiska unionens officiella tidning. Då kommer reglerna att träda i kraft omedelbart.
Kravet på SAF kommer att börja gälla från 2025, då flygbränsleleverantörerna måste tillhandahålla 2% SAF av den totala bränsleandelen till unionens flygplatser. Kravet kommer att öka successivt och 2050 ska andelen SAF uppgå till minst 70%.
Tidigare i juli 2021 publicerade EK ett dokument som krävde att 63% av flygbränslet skulle vara SAF år 2050.
“Kravet på blandning omfattar biobränslen, återvunna kolbränslen och syntetiska flygbränslen (e-bränslen) i enlighet med direktivet om förnybar energi, men undantar livsmedels- och fodergrödor för att stödja hållbarhetsmålen,” tillade kommissionen.
Flygbolag kommer inte längre att få flyga från EU-flygplatser med överflödigt bränsle för att undvika kostnader för SAF, vilket är mycket dyrare än vanligt jetbränsle. Enligt Europeiska unionens flygsäkerhetsbyrå (EASA) kostar kerosen cirka €600 ($662) per ton medan SAF kostar “1,5 till 6 gånger mer”.
Enligt den nya lagen kommer också flygplatserna att behöva se till att deras infrastruktur stödjer distributionen och användningen av SAF.
“Eftersom den kommer att gälla i hela EU kommer det nya kravet att säkerställa en rättvis konkurrens inom EU:s inre marknad, ge rättslig säkerhet till bränsleproducenter och hjälpa till att starta upp storskalig produktion över hela kontinenten,” avslutade EK.