En färsk studie från webbanalystjänsten Piwik PRO som Dagens Innovation uppmärksammat visar att en överväldigande majoritet, 73 procent, av företagsledare inom EU föredrar EU-baserade program och tjänster över amerikanska techjättar. GDPR och farhågorna för amerikanska dataskyddslagar är huvudorsakerna till denna förskjutning.
Dataskydd och GDPR influerar företagsval
Efter nyliga böter för Facebook och Microsoft för GDPR-överträdelser, har företag blivit mer medvetna om deras ansvar för personuppgifter och riskerna med att använda tjänster under USA:s jurisdiktion. Piwik PRO:s studie indikerar att nästan 73 procent av europeiska företagsledare nu föredrar EU-baserade marknadsföringslösningar över de amerikanska.
– Motvilligheten och tveksamheten inför GDPR minskar, samtidigt som vi ser att företagen blir allt bättre på att verka inom den lagstiftning och ramverk som råder. Dessutom märker företagen allt fler fördelar med detta, där en förbättrad kundupplevelse är ett tydligt exempel. Något som blir allt viktigare i den hårda konkurrens som råder, förklarar Piotr Korzeniowski, vd för Piwik PRO.
Google Analytics skrotas: säkerhet i centrum
Google Analytics planerar att avveckla sin mest populära version, Universal Analytics, den 1 juli i år, till följd av GDPR-undersökningar. Detta har lett till att användare söker nya analystjänster med högre fokus på datasäkerhet.
– Efter fem år av GDPR är det glädjande att se att allt fler företag tar ett större ansvar när det gäller den personliga integriteten på nätet. Kravet och förväntan från konsumenterna och webbplatsbesökarna kommer visa att de företag som bortser från att GDPR-anpassa sin verksamhet kommer hamna på efterkälken, menar Lisette Meij, dataskyddsombud på Piwik PRO.
Med tanke på dataskyddsfrågor och GDPR-regler står EU-tjänster starkare mot de amerikanska techbolagen. Denna trend markerar vikten av dataskydd och regelbundenhet för dagens företag.