EY lanserar sitt nya acceleratorprogram Amplifier i Sverige, ett initiativ som syftar till att stödja startups med fokus på hållbarhet genom att erbjuda skräddarsydd rådgivning och konsulttimmar. De första deltagarna i programmet är PlasticFri, Videm och Klimatkollen.
EY:s nya hållbarhetssatsning
EY, ett globalt rådgivnings- och revisionsbolag, har länge varit engagerat i att stödja entreprenörskap. Med lanseringen av acceleratorprogrammet Amplifier i Sverige tar de nu ytterligare ett steg för att hjälpa startups som fokuserar på hållbarhet. Programmet, som ursprungligen lanserades i Norge 2021, har redan hjälpt 48 startups med allt från affärskoncept och finansieringsplaner till produktdesign och marknadsföring.
– Vi har alla en roll att spela i den viktiga omställningen till en mer hållbar framtid. Amplifier är en viktig investering för EY i Sverige där vi kan ge lovande nystartade företag möjligheten till rådgivning som annars ofta är utom räckhåll när resurserna är begränsade. Det är vårt sätt att ge tillbaka och påskynda utvecklingen mot en mer hållbar och välmående framtid, samtidigt som vi hjälper drivna entreprenörer, säger Magnus Kuchler, Sverigechef på EY.
Första svenska deltagarna
De tre första svenska företagen som valts ut att delta i Amplifier är PlasticFri, Videm och Klimatkollen. Varje företag kommer att få stöd av ett team om två EY-konsulter, vars kompetensområden anpassas efter företagets specifika behov. Tillsammans med konsulterna kommer företagen att arbeta för att lösa de utmaningar och möjligheter de står inför.
Ett dubbelriktat lärande
Programmet Amplifier fungerar inte bara som ett stöd för de deltagande företagen, utan också som en lärandeplattform för EY:s medarbetare.
– Våra medarbetare är vår viktigaste resurs. Förutom att hjälpa företagen fungerar Amplifier också som ett upplärningsprogram där våra medarbetare får nya erfarenheter från en startup-miljö samtidigt som de bidrar till och lär sig om de innovationer vi behöver för en hållbar framtid, säger Adam Lindholm, nordiskt ansvarig för corporate responsibility-programmet EY Ripples.
Två program per år
Amplifier kommer att genomföras två gånger om året, sent på våren och tidigt på hösten. Upp till tio startups blir inbjudna att delta i varje acceleratorprogram. Kandidaterna går igenom en urvalsprocess där de bedöms enligt olika kriterier, bland annat vilken utsträckning företaget bidrar till en hållbar framtid, om det är en strategisk match för EY och om företaget har tillräckliga förutsättningar för att klara sig minst ett år efter deltagande i programmet.
Ansökningsperioden för höstens program är öppen fram tills 31 maj och ansökningar görs via EY:s hemsida.
EY Ripples
Amplifier är en del av EY Ripples, ett program som ger EY:s medarbetare möjlighet att bidra med sin kompetens och erfarenhet för att skapa en positiv förändring i samhället. Genom detta initiativ kan medarbetare engagera sig i projekt som sträcker sig från utbildning och entreprenörskap till att stärka samhällsorganisationer.