I en tid då cyberbrottslighet ständigt ökar, är det viktigt att företag omvärderar sina strategier för att skydda sig. John Hermans från Wipro, ett framstående globalt IT-företag, delar med sig av sina insikter om hur företag kan stärka sitt skydd mot phishingattacker, vilket är ett av de mest framträdande hoten idag.
Phishing: Ett hot som kräver kollektivt ansvar
En ny undersökning genomförd av Wipro på 345 organisationer i 21 länder visar att 81% av företagen anser att e-postphishing är det största hotet mot deras verksamhet. Detta understryker behovet av en kollektiv insats inom företaget för att bekämpa cyberhot, snarare än att lägga ansvaret enbart på IT-avdelningen.
– Ett enkelt sätt till förbättring är att fokusera på en mer vardaglig förberedelse och bättre kommunikation på alla nivåer, säger John Hermans.
Styrelsens roll i cybersäkerheten
En kritisk del i att förbättra företagets försvar mot cyberattacker är att säkerställa att styrelsen har en stark förståelse och engagemang i cybersäkerhetsfrågor. Hermans betonar vikten av att göra säkerhetsansvariga mer synliga på styrelsenivå och att förenkla rapporteringslinjerna.
– För närvarande rapporterar endast 25% av globala säkerhetsansvariga direkt till VD:n, vilket behöver förändras, förklarar Hermans.
Kommunikation och utbildning: Nyckeln till framgång
För att effektivt bekämpa phishing och andra cyberhot krävs det att säkerhetschefer minskar användningen av företagsjargong och ser till att hela styrelsen förstår cybersäkerhetsfrågor. Detta underlättar för styrelsen att leda arbetet med att implementera kunskap om cybersäkerhet inom hela organisationen.
– Övning och kunskapsspridning på alla nivåer inom företaget kan skapa delat ansvar och engagemang för cybersäkerhet, vilket är av vikt under exempelvis phishing-attacker, då ofta styrelsemedlemmars identitet används för att lura ovetandes anställda, avslutar Hermans.