En ny studie utförd av analysföretaget Piwik PRO visar att företagsledare över hela Europa blir allt mer medvetna om vikten av att skydda individens integritet på nätet. Resultaten av studien släpptes idag, i samband med femårsdagen för GDPR (General Data Protection Regulation), och visar att företagen ser allt fler fördelar med att följa lagstiftningen.
”Motvilligheten och tveksamheten inför GDPR minskar, samtidigt som vi ser att företagen blir allt bättre på att verka inom den lagstiftning och ramverk som råder. Dessutom märker företagen allt fler fördelar med detta, där en förbättrad kundupplevelse är ett tydligt exempel. Något som blir allt viktigare i den hårda konkurrens som råder,” berättar Piotr Korzeniowski, vd för Piwik PRO.
Undersökningen, som är den andra av sitt slag utförd av Piwik PRO, samlade svar från 300 marknadschefer och vd:ar från 30 europeiska länder, inklusive Sverige. Respondenterna kommer från medelstora och stora företag som opererar inom både B2B- och B2C-segment.
En intressant insikt från studien var att 70 procent av respondenterna nu anser att GDPR är lätt att förstå, och att nästan 80 procent anser att det är viktigt att lagen finns, vilket är en ökning från 75 procent jämfört med föregående års studie.
Ytterligare en positiv trend är att allt fler företag upplever en balans mellan effektiv marknadsföring och efterlevnad av lagstiftningen för att skydda den personliga integriteten. Över 80 procent av de företag som deltog i studien anser att de lyckats uppnå denna balans, en stor ökning jämfört med förra året då siffran låg på 63 procent.
”Efter fem år av GDPR är det glädjande att se att allt fler företag tar ett större ansvar när det gäller den personliga integriteten på nätet. Kravet och förväntan från konsumenterna och webbplatsbesökarna kommer visa att de företag som bortser från att GDPR-anpassa sin verksamhet kommer hamna på efterkälken,” säger Lisette Meij, dataskyddsombud på Piwik PRO.
Studien framhäver också att 58 procent av de europeiska organisationerna använder marknadsföringsverktyg som lagrar data inom EU, vilket tyder på att företagen ser fördelarna med att hålla sin data på europeiska servrar. Dessutom anser 75 procent av respondenterna att respekt för individens integritet på nätet kan ha en positiv effekt på deras affärer.