Under året har generativ AI snabbt fått fotfäste på olika marknader och branscher. Till skillnad från många andra trender, är generativ AI här för att stanna.
Företag kommer att ändra karaktär och hitta nya affärsområden. Våra sätt att organisera oss kommer att förändras. Effektiviteten kommer att mätas på en helt ny skala. Inte minst kommer anställda tillägna tiden på jobbet till att vara kreativa istället för att göra repetitiva uppgifter.
Ta till exempel marknadsförare. Många använder redan generativ AI för att generera mejl och formulär som passar målgruppen de vänder sig till. På säljavdelningar använder säljare generativ AI till att skriva kundmejl, erbjudanden och planera möten. Inom kundtjänst skapas personliga svar så att anställda kan ge kunden både snabbare och mer exakta svar – allt baserat på data som AI tränas med.
Listan kan bli lång på de branscher och yrken där AI kommer att stöpa om vårt sätt att arbeta. Och allt fler ledare hoppar på tåget och omprioriterar i sina respektive organisationer.
Nyligen släppte Salesforce en rapport där de tagit tempen på 515 amerikanska företagsledares inställning till generativ AI. Två av tre planerar att använda artificiell intelligens i större utsträckning under de kommande 18 månaderna. Medan 33 procent av de svarande tycker användning av AI ska vara högsta prioritet i organisationen.
Rusningen till tekniken har förstås vissa risker, något som allt fler börjat uppmärksamma. Det är klokt att vara medveten om detta. För att samhället ska dra full nytta av tekniken krävs det ett förtroende för teknologin. Detta förtroende måste förtjänas genom att utveckla ansvarsfull AI på ett etiskt och ansvarsfullt sätt, med hög transparens och säkerhet som inte kompromissar med integriteten.
En bra utgångspunkt är att börja reflektera över följande fem punkter för att använda generativ AI på ett säkert och ansvarsfullt sätt:
- Noggrannhet och tillförlitlighet: Data är grunden för AI. Om uppgifterna inte är tillförlitliga, är AI värdelöst. Därför är det av yttersta vikt att användningen av källor är transparent och att AI-modellerna förklarar hur de kommit fram till svaren. Dessutom måste människan vara involverad, vi kan inte helt förlita oss på automatisering.
- Säkerhet: Utvärdera felaktig data kontinuerligt. Var medveten om att informationen du får kan vara fördomsfull. Genom att kritisk granska informationen kan felaktiga resultat från AI oftare upptäckas och i förlängningen minskas. Det är av högsta vikt att säkerställa att den data vi arbetar med är pålitlig. Dessutom behöver vi säkerställa att den hanterar personuppgifter på ett korrekt sätt.
- Ärlighet: Fundera över varifrån AI:n hämtar sin data och se till att du har samtycke för att använda kunddata från den källan. Vi har också en skyldighet att informera allmänheten när AI-modeller agerar självständigt, exempelvis när man interagerar med en chatbot som assisterar hos en internetbank.
- Support: Ha som målsättning att AI ska fungera som ett stödverktyg snarare än att ersätta människor. Alla autonoma system och teknologier kräver mänsklig handpåläggning, bedömning och övervakning. Risken är annars att vi snabbt sumpar förtroendet för tekniken.
- Hållbarhet: Ansvarsfull AI betyder också hållbar AI. Ju större modell och tjänst, desto mer energi krävs det för att driva dem. Minska ditt koldioxidavtryck genom att utveckla modeller av rätt storlek som passar din organisation.
Utmaningar tillika möjligheterna med generativ AI ligger framför oss. Det är nog sunt att ha ett nyfiket men också kritiskt förhållningssätt till det.
Lyckas vi med det kan vi lyckas frigöra den enorma potentialen i AI som vi bara börjat se konturerna av. Utan att kompromissa med kvalitet, noggrannhet, etik och integritet.
Skrivet av: Inger-Lise Eng