Under de senaste två åren har Generative Artificial Intelligence (Generative AI) blivit centrum i resebranschen. Tekniken fortsätter att ha en betydande inverkan på vår sektor under 2024 och kommer att vara bland de mest aktuella under det kommande året.
Fördelar och utmaningar med Generativ AI
Generativ AI har stor potential att omvandla resebranschen genom att förbättra kundupplevelser och effektivisera verksamheten. Men med dessa fördelar följer också betydande utmaningar, såsom datasekretess, immateriell egendom och cybersäkerhet.
På Amadeus fokuserar man på att utnyttja fördelarna med denna teknik samtidigt som man säkerställer att det sker på ett säkert sätt. Företaget är medvetet om farhågorna kring spridning av falsk information, risken för partiskhet och diskriminering samt skyddet mot oavsiktlig delning av känsliga uppgifter.
– Vi måste fråga oss vilka skyddsåtgärder som behövs för att förhindra dessa risker, säger en talesperson från Amadeus.
Etiska principer och tillsyn
Amadeus har etablerat ett AI-kontor och en AI Use Case Review Board för att säkerställa att användningen av AI styrs av principerna om rättvisa, tillförlitlighet, integritet, transparens, ansvarighet och hållbarhet. Dessa organ tillhandahåller utbildning och gör riskbedömningar för att mildra potentiella problem.
– All vår AI-teknik är designad enligt Amadeus AI-etiska principer för att säkerställa transparent och ansvarsfull användning, tillägger talespersonen.
Långsiktig strategi och lagstiftning
Amadeus ser positivt på framtida lagstiftning som skyddar grundläggande friheter och uppmuntrar ansvarsfull utveckling av AI. Företaget strävar efter att balansera innovation och försiktighet för att säkerställa att både branschen och resenärerna gynnas.
– Vi välkomnar lagstiftning som skyddar grundläggande friheter och uppmuntrar ansvarsfull utveckling av AI och Generativ AI, samtidigt som vi säkerställer att innovation tillåts blomstra, säger talespersonen.
Säkerhet och transparens
Amadeus arbetar aktivt med att öka transparensen och skydda förtroendet i användningen av generativ AI inom reseekosystemet. Genom att driva på antagandet av ny teknik med en balans mellan innovation och försiktighet, hjälper företaget till att minska riskerna och främja en säker användning av AI.
– Med dessa åtgärder på plats kan Amadeus öka transparensen och skydda förtroendet, vilket hjälper till att på ett säkert sätt främja antagandet av dessa nya teknologier i hela reseekosystemet, avslutar talespersonen.