Försäkringsbolaget Hedvig har gjort en oväntad men spännande övergång till konstvärlden. De har låtit konstnären Johan Lundborg skapa ett unikt konstverk på en Ford Puma från 1997. Denna bil, nu med det passande namnet ”Sommarplåga”, kommer att lottas ut till en lycklig vinnare.
Hedvig, känd för sin populära och smidiga bilförsäkring, vill genom ”Sommarplåga” hylla sommarbilen. ”Idén om att låta bilen bli konstnärens canvas handlar för oss om att utmana objekt vars värde ligger i att skicket förblir oförändrat. Vi hoppas att det får fler att reflektera kring vad som faktiskt bidrar till det emotionella värdet i saker. Om inte annat så lämnar “Sommarplåga” dig med ett leende på läpparna”, säger Ermir Peci, Design Director, Hedvig.
Johan Lundborg: konstnären bakom ”Sommarplåga”
Johan Lundborg, som studerar vid Kungliga Konsthögskolan, är konstnären bakom ”Sommarplåga”. Lundborgs konstpraktik innefattar ett utforskande av material, textur och taktilitet, vilket leder honom till att arbeta med olika medier som måleri, textil och skulptur. Hans mål är att betona vikten av både misslyckanden och slumpen genom att släppa kontrollen.
Fem tips för din sommarbil
För dem som inte lyckas vinna ”Sommarplåga” erbjuder Hedvig några tips för sommarbilsägare. Bland annat föreslås det att dela på kostnaderna genom att köpa bilen tillsammans med vänner, att undvika stora reparationer genom att köpa en bil med lång tid kvar till nästa besiktning, och att välja en flexibel bilförsäkring, exempelvis Hedvigs, som inte har någon bindningstid. Dessutom kan man spara både fordonsskatt och försäkringspengar genom att ställa av bilen hos Transportstyrelsen under långa inaktiva perioder. Slutligen, för att göra en smart affär, rekommenderar Hedvig att köpa bilen på vintern när priserna är lägre och sedan sälja den på sommaren när efterfrågan är högre.