Det svenska insurtech-företaget Hedvig, känt för sin digitala försäkringslösning, tar ett steg längre i att förbättra kundupplevelsen genom att införa en ny modell för medlemslivstidsvärde (MLV). Modellen, utvecklad i samarbete med Google Cloud, syftar till att fördjupa kundrelationerna och förbättra tjänstens lönsamhet.
Digital innovation inom försäkringssektorn
Sedan starten 2018 har Hedvig utmanat den traditionella försäkringsindustrin med en affärsmodell som skiljer sig från mängden. Genom att se sina kunder som medlemmar istället för traditionella kunder, har Hedvig stärkt sin marknadsposition. Det nya samarbetet med Google Cloud markerar en fortsättning på denna innovationsdrivna resa.
MLV-modellen – en game changer
Den nya Member Lifetime Value-modellen (MLV) är utvecklad för att ersätta den traditionella Customer Lifetime Value-modellen (CLV). Med hjälp av avancerade maskininlärningsalgoritmer analyserar MLV-modellen transaktionsdata och mätningar av engagemang över alla kontaktpunkter med Hedvig.
– Som ett digitalt drivet försäkringsbolag är det avgörande för oss att ständigt utforska nya sätt att förbättra försäkringsupplevelsen. MLV-modellen är ett utmärkt exempel på hur Google Cloud kan stödja allt från appfunktioner till prissättning och marknadsföringsinsatser, säger Jonas Billberg, vd för Hedvig.
Teknologiska framsteg genom partnerskap
Google Clouds teknologier såsom Vertex AI, Cloud Functions och BigQuery har möjliggjort snabb utveckling och skalbar implementering av MLV-modellen. Denna teknik tillåter Hedvig att göra mer informerade beslut inom marknadsföring, prissättning, produktdesign och kundservice.
– Vi är glada över att samarbeta med Hedvig och utnyttja vår skalbara molninfrastruktur, GenAI-kapacitet och dataanalys för att möjliggöra innovativa digitala försäkringsupplevelser, säger Maria Wiss, Sverigechef för Google Cloud.
Framtida utveckling och potential
Med lanseringen av MLV-modellen under Google Cloud Summit i Stockholm har Hedvig och Google Cloud lagt grunden för ytterligare innovationer inom försäkringsbranschen. Modellens potential att öka både kundnöjdhet och lönsamhet ser ut att kunna forma framtiden för hur försäkringar hanteras och upplevs av slutanvändaren.