IKEA Sverige kommer inom kort att erbjuda förbättrad mobiltäckning med både 4G och 5G i samtliga varuhus. Tillsammans med Telenor kommer IKEA att införa ett nytt mobilnät som kommer att vara tillgängligt oberoende av vilken mobiloperatör man har.
Det nya mobila nätverket kommer att finnas på plats i alla 20 varuhus lagom till semestertiderna. IKEA Västerås kommer dock att vara först ut och ha det nya nätverket klart redan i mitten av april.
Många av IKEA:s kunder inleder sina köpupplevelser hemma i soffan med hjälp av IKEA:s olika appar. Med förbättrad täckning och kapacitet i varuhusen kan de digitala planerna enkelt övergå till fysiska besök med fortsatt användning av de digitala verktygen.
– Det här är ett viktigt steg på vår resa mot att möta kundernas behov när de besöker något av våra varuhus, till exempel för att kunna använda olika digitala tjänster så som självskanning. Dessutom framtidssäkrar vi genom att erbjuda 5G redan nu. Vi är glada över att göra det här ihop med vår servicepartner Telenor, säger Fredrik Dahlqvist, Country Service Operations Manager på IKEA Sverige.
Mobilnätverket köps som en tjänst av Telenor, men det kommer att vara tillgängligt för samtliga kunder och medarbetare, oavsett vilken operatör mobilabonnemanget är tecknat hos.
Nätverket kommer att ha kapacitet för 4G och 5G från början och vara oberoende av operatör.
– Vi levererar både infrastrukturen, det vill säga själva nätet, och sköter underhållet av den så att IKEA kan ägna sig åt sin hjärtverksamhet. Vi samordnar även med övriga mobiloperatörer. Med bra mobiltäckning kan den digitala köpupplevelsen i IKEAs fysiska varuhus bli sömlös, besöken planeras bättre och flödena i varuhuset bli smidigare, säger Jessica Levin, försäljningschef på Telenor.
Den tekniska lösningen är ett mobilt inomhusnät, ett så kallat DAS-nät.
Detta initiativ från IKEA kommer att göra det möjligt för fler kunder att använda IKEA:s digitala tjänster i varuhusen, som exempelvis att använda augmented reality för att visualisera möbler i sitt hem. Det nya nätverket kommer också att förbättra kundernas köpupplevelser i varuhusen genom att tillhandahålla snabbare internetuppkoppling och bättre täckning.