En ny global undersökning från EY visar att integritetsstandarderna i företag världen över stiger, men att Sverige ligger något efter. Samtidigt upplever många svenska anställda påtryckningar att inte rapportera oegentligheter, vilket påverkar integritetsarbetet negativt.
Svenska företag halkar efter i integritetsarbete
Integritetsstandarder ökar globalt, främst på grund av bättre företagsledning och strängare regleringar. I Sverige är förbättringstakten långsammare. En ny global undersökning från rådgivnings- och revisionsbyrån EY, med cirka 5500 respondenter från 53 länder, visar att endast 37 procent av de svenska deltagarna anser att integritetsstandarden förbättrats de senaste två åren. Detta är lägre än det globala snittet på 49 procent.
Påtryckningar att avstå från att rapportera
I Sverige uppger 43 procent av de anställda att de upplevt påtryckningar att inte rapportera oegentligheter. Trots detta säger 80 procent att de känner sig trygga att rapportera utan rädsla för negativa konsekvenser, vilket är högre än det globala snittet på 68 procent. Samtidigt har 14 procent av de svenska företagen haft en allvarlig incident de senaste två åren, jämfört med 21 procent globalt.
Brist på grundläggande funktioner
Många svenska organisationer saknar grundläggande funktioner för att stärka integriteten. Endast 42 procent av de svenska företagen har processer för att hantera rapporterade oegentligheter, och en knapp majoritet erbjuder utbildning i etik och integritet. Detta är något högre än det globala snittet där 43 procent erbjuder sådan utbildning.
Chefernas roll i integritetsarbetet
Chefer spelar en avgörande roll för att förbättra integritetsstandarderna i svenska företag. Ökad vägledning från ledningen är en stark drivkraft för bättre integritetsstandarder enligt 78 procent av de svenska respondenterna, jämfört med 61 procent globalt.
Oetiskt beteende tolereras oftare hos chefer
En utmaning är att oetiskt beteende oftare tolereras när de inblandade är chefer eller högpresterande. 25 procent av de svenska respondenterna uppger att chefer och högpresterande oftare kommer undan med oetiska beteenden. Detta kan undergräva de anställdas förtroende för ledningen, trots att 86 procent säger att de har stort förtroende för att deras chefer agerar etiskt.
– Det är avgörande att ledare på alla nivåer främjar en kultur av integritet genom att agera etiskt och vara förebilder för sina anställda och andra intressenter. På så sätt kan de inspirera andra inom organisationen att följa deras exempel och därmed stärka företagets etiska grund, säger Joel Altschul, ansvarig för Forensic & Integrity Services på EY i Sverige.