Det är ingen hemlighet att IT-branschen är en bransch med stor miljöpåverkan. Många av oss i branschen lever på att utveckla och sälja produkter på en marknad i ständig förändring. Kunder och konsumenter efterfrågar nya produkter som tar mindre plats, har större kapacitet, är mer effektiva, har längre batteritid osv. När man som företag vill möta ett nytt behov, kan miljöaspekterna ibland få stå tillbaka. Vi vet att ”vi borde”, men det kan ibland kännas omöjligt att få produktutveckling att rimma med miljömässig hållbarhet.
Små och medelstora företag flyger fortfarande under radarn
De flesta av oss är medvetna om att det egentligen inte finns någon annan väg framåt. De stora aktörerna i branschen, som Apple och Logitech, har redan satt ribban högt. De avsätter budgetar i miljardklassen för att skapa mer miljömässigt hållbar produktutveckling. Små och medelstora företag har dock inte budget att på samma sätt investera i hållbar produktutveckling. Då kan det kännas lockande att försöka flyga under radarn. Det är, till exempel, lätt att prata om miljöarbete på ett övergripande och vagt sätt. Man kanske sätter upp ambitiösa CO2-mål som ska uppnås om 5 eller 10 år, men när man konkret ska berätta vad man ska göra för att nå dit, finns inga riktigt tydliga svar.
Transparens är vägen framåt
Ett sådant tillvägagångssätt är givetvis ohållbart i längden. Vi måste alla bli mer transparenta kring vårt miljöarbete. Med ökad transparens synliggör vi våra miljöinsatser, gör de mätbara och skapar på så sätt ökat engagemang. Det är vad som behövs för att vi ska nå våra mål, och för att vi i branschen ska kunna inspirera varandra att göra bättre. Det är hög tid att börja synliggöra både för oss själva och för våra intressenter vad vi faktiskt gör på miljöområdet.
Kortfattat finns det tre viktiga argument för varför vi behöver bli mer transparenta kring våra miljöinitiativ:
- För det första blir det synligt för omvärlden vad det enskilda företaget faktiskt gör. På så sätt blir det lättare för företagets intressenter att jämföra insatserna med konkurrenternas, och därmed göra val som matchar deras egen ambition och miljö- och hållbarhetsmål. Samtidigt ökar det enskilda företagets incitament för att förbättra sig inom området. Insatserna kan till exempel visas upp i en årlig rapport som synliggör hur mycket man lyckats få ner sina CO2-utsläpp och vilka konkreta hållbarhetsinsatser som gjorts inom produktion, förpackning och återvinning. Företagen kan också göra livscykelanalyser och miljöcertifiera organisationen.
- För det andra bygger man upp lojalitet gentemot både kunder och andra intressenter om man som företag kan vara transparent ända ner på produktnivå. Det blir då synligt för kunden på vilket sätt och i vilken utsträckning varje enskild produkt är miljömässigt hållbar. I vilken utsträckning är produkterna tillverkade i återvunna och återvinningsbara material? Kan reservdelar enkelt bytas ut? Är produkterna energieffektiva? Hur är det med förpackningarna? Hur är den kemiska sammansättningen i produkterna?
- För det tredje kan vi lära oss av varandra. Om vi är transparenta kring vårt miljöarbete, kan vi med andra ord inspirera varandra att bli ännu bättre. Det finns ingen konkurrens inom miljö och hållbarhet – om så vore fallet skulle vi alla ha hamnat på efterkälken.
Slutsnackat – dags att kickstarta miljöarbetet
När man väl har insett att transparens är vägen framåt, är det bara att kavla upp ärmarna – vad gör vi redan nu och vilka miljömål har vi framåt? Här är fyra tips på hur man kan kickstarta processen:
- Första steget är en hållbarhetsredovisning. Här kan man fördel använda sig av en extern konsult eftersom både datainsamling och bearbetning ofta kräver stora resurser. När den första rapporten är gjord, har man lagt grund för sin fortsatta resa. Målet härifrån är förbättring – oavsett utgångspunkt.
- Håll er uppdaterade kring de etablerade standarderna på miljö- och hållbarhetsområdet. Det kan vara UN Global Compact, UN Sustainable Development Goals eller Science Based Targets Initiatives (SBTi). Registrera er och använd klimatmålen som guide i ert miljöarbete. Det är en signal till omvärlden att ni tar frågan på allvar. Det är också ett bra sätt att hålla sig engagerad och uppdaterad.
- Hör av er till andra företag, organisationer eller institutioner som gör bra ifrån sig på området. Det kan till exempel vara universitet eller olika ideella organisationer som gärna vill utbyta erfarenheter och bidra till att göra världen till en grönare och mer hållbar plats för oss alla.
- Sist men inte minst, se till att involvera hela företaget i ert miljö- och hållbarhetsarbete. Många kommer att behöva rapportera in sina specifika insatser och självklart måste de förstå varför. Efter hand kan det också komma att ske vissa förändringar inom företaget, då är det viktigt att alla är med på tåget från start. För att ert miljöarbete ska bli framgångsrikt är det absolut nödvändigt att er miljöpolicy är väl förankrad i varje del av organisationen.
Albert Brønd Wendelboe, Head of Sustainability and Compliance, Contour Design