Generativ AI har fått ökad prioritet bland företag, men samtidigt har it-ledare uttryckt oro för etiska frågor kring tekniken.
Det finns en pågående kapplöpning i utvecklingen av generativ AI, där företag vill undvika att hamna på efterkälken. En rapport från Salesforce visade att två av tre it-ledare planerar att använda AI i större utsträckning under de kommande 18 månaderna, medan 33 procent anser att användning av AI är högsta prioritet i organisationen. Trots detta är det vanligt med oro över tekniken och dess konsekvenser.
Enligt rapporten är många it-ledare oroliga för att information som generativ AI genererar kan vara felaktig, fördomsfull och innehålla hatpropaganda. Dessutom tror en majoritet av respondenterna att generativ AI kommer öka organisationers koldioxidavtryck och att tekniken utgör en säkerhetsrisk samt kan vara partisk. Detta understryks av det faktum att 83 procent av de tillfrågade efterlyser samarbete mellan företag och organisationer för att säkerställa att generativ AI används etiskt.
VD:n för Salesforce Service Cloud, Clara Shih, kommenterar rapporten genom att poängtera att generativ AI kommer att förändra hur företag analyserar data och automatiserar processer, men att det också finns risker och utmaningar med tekniken.
– Oavsett hur man använder tekniken, exempelvis om man genererar ett skräddarsytt mejl, är det viktigt att företag och organisationer använder den ansvarsfullt med arbetsflöden baserade på tillförlitlig data där människan fortsatt är involverad, säger Shih.