När lågkonjunkturen slår till förväntas osäkra anställningar avvisas och mindre företag har redan förlorat sin attraktionskraft till förmån för större bolag, enligt unika siffror från tech-bolaget Gritify. En av de stora frågorna inför 2023 och framåt är hur den höga inflationen och snabba ränteuppgången kommer att påverka arbetsmarknaden. Gritify, som erbjuder en unik plattform för företag och jobbsökande att hitta varandra, har undersökt sin data för att hitta svar.
– En lågkonjunkturs effekt på arbetslösheten sker alltid med en viss fördröjning. Men vi har redan identifierat två konkreta trender som bekräftar att en oro infunnit sig jobbmarknaden, säger Carl-Magnus Fernqvist, vd på Gritify.
Den ena trenden är att företag med färre än 20 anställda har tappat i attraktionskraft, relativt sett, när Gritify jämför 2021 och första halvan av 2022 med den efterföljande perioden fram till i dag.
– På vår plattform är andelen jobbkandidater som svarar ja till fortsatt dialog med mindre företag 17 procent lägre under den senare perioden, något som sammanfaller med inflations- och räntechocken. Samtidigt upplevs större organisationer som mer attraktiva jämfört med 2021, säger Carl-Magnus Fernqvist.
Att större företag är mer attraktiva än små är extra tydligt inom it-sektorn. Datan visar att andelen som tackar ja till vidare dialog med mindre it-företag är 45 procent lägre under den senare perioden.
– Samtidigt har den positiva återkopplingen till företag med fler än 100 anställda ökat relativt med 24 procent. Det är alltså tydligt att jobbkandidater börjat prioritera trygghet på bekostnad av spännande startups.
Den andra trenden Gritify identifierat är att många egenföretagare nu söker anställning. Andelen registrerade egenföretagare på plattformen är 50 procent högre under den senare av jämförelseperioderna.
– Även detta bekräftar att trygghet blivit mer prioriterat. Våra siffror visar alltså att det redan skett ett skifte på arbetsmarknaden som mindre företag måste förhålla sig till. Ett sätt är att tänka igenom vilka värden de väljer att lyfta fram i sin kommunikation till talanger. Det är kanske viktigare med trygga anställningsvillkor och förmåner så som tjänstepension framför bollhav, flipperspel och coola företagsresor, säger Carl-Magnus Fernqvist.
Gritify lanserades år 2020 och tillhandahåller ett unikt sätt för företag och anonyma jobbkandidater att hitta varandra. Kandidaterna är initialt anonyma men har angivit vad som skulle kunna göra dem intresserade av nya karriärmöjligheter. Om ett företag har en jobbmöjlighet som matchar kandidatens önskemål till 100 %, får företaget möjlighet att skicka en jobbförfrågan till den anonyma kandidaten som sedan svarar ja eller nej till vidare dialog. Gritifys kandidater består av tjänstemän med i genomsnitt 3,5 års eftergymnasial utbildning och 7,5 års kvalificerad arbetslivserfarenhet. Under 2022 ökade antalet kandidater på Gritifys plattform från 10 000 till över 20 000 personer.