Endast en procent av riskkapital går till kvinnliga entreprenörer i Sverige. En ny julkalender från Studio Lemon sätter fokus på kvinnligt företagande och vill inspirera fler kvinnor att ta plats i näringslivet.
Ett underkänt betyg för svensk jämställdhet
Statistik visar att Sverige ligger långt efter när det gäller andelen kvinnor som driver eget företag – enbart plats 23 av 27 inom EU. Sanna Bergling, grundare av Studio Lemon och initiativtagare till projektet, beskriver siffrorna som alarmerande.
– Statistiken är ett underkänt betyg för svensk jämställdhet och en stoppkloss för att kvinnligt företagande ska kunna accelerera, säger hon.
Julkalendern, som produceras av Studio Lemon, syftar till att inspirera och utbilda genom att lyfta fram berättelser och råd från framstående kvinnliga entreprenörer och ledare.
Intervjuer med framgångsrika förebilder
Julkalendern kommer dagligen fram till jul att presentera intervjuer med över 20 kvinnliga entreprenörer och ledare. Bland dem finns välkända namn som Pingis Hadenius, Helena Samsioe och Anna Serner. Initiativet fokuserar på att skapa en plattform för dessa förebilder att dela sina erfarenheter och konkreta råd.
– Vi vill hjälpa fler kvinnor att ta plats i rampljuset och minska klyftan mellan kvinnligt och manligt företagande, förklarar Sanna Bergling. – Vår intervjuserie är ett sätt att ge kvinnliga förebilder en röst och inspirera andra kvinnor att våga satsa.
Tävling och stöd till Musikhjälpen
Kalendern avslutas med en tävling där vinster, skänkta av deltagande entreprenörer, bland annat inkluderar PR-rådgivning, affärsutveckling och lunchmöten med nyckelpersoner inom näringslivet. För att delta i tävlingen krävs en donation till Musikhjälpens insamling.
Musikhjälpen, som i år samlar in pengar för insatser som ska minska dödligheten vid graviditet globalt, får därmed en central roll i projektet.
– Det här är en möjlighet att inte bara inspirera kvinnor, utan också bidra till en viktig sak, säger Sanna Bergling.