Nyligen släppte UC nya siffror som visar att konkurserna ökade under årets fem första månader i Sverige. 51 procent fler konkurser jämfört med samma period förra året. Det är en hård konkurrens inom flera branscher och företagen behöver se över sin digitala marknadsföring för att inte riskera hamna på efterkälken och förlora ännu mer intäkter.
Digital marknadsföring och konkurrens
Konkurserna ökar kraftigt i Sverige, vilket gör att företagen måste tänka om när det gäller sin digitala marknadsföring. Piotr Korzeniowski, vd för analytics-leverantören Piwik PRO, betonar vikten av att använda data från kundbesök för att optimera köpupplevelsen.
– Vi ser att konkurserna ökar samtidigt som konkurrensen inom e-handeln fortsatt är benhård. Då är det viktigt att svenska företagare som har någon form av digital närvaro tar tag i sin marknadsföring. Ett sätt att göra det är att faktiskt använda den data som samlas in när kunderna besöker webbplatsen eller e-handeln. Den kan ge många insikter och göra det lättare för dig som företagare att ge kunden en smidig och trygg köpupplevelse, men gör det också lättare att locka tillbaka kunderna till webbplatsen, säger Piotr Korzeniowski.
Viktigheten av datainsamling
Statistiken från UC visar att konkurserna har ökat över hela landet under årets fem första månader, jämfört med samma period förra året. Det gäller alltså för företag i landets alla delar att se över sin verksamhet och hur företaget marknadsför sig till potentiella kunder.
Personlig integritet och kundförtroende
Piotr Korzeniowski lyfter även fram betydelsen av personlig integritet och transparens när det gäller datainsamling.
– Om svenska företagare och e-handlare ska klara av att möta framtida kunders förväntningar måste det till ett förändrat tankesätt. Den personliga integriteten är och kommer alltid vara en viktig del för människor och det behöver företagen ta i beaktande. Transparens kring vilken data som samlas in samt hur besökaren kan välja vilken data som samlas in kommer vara ett allt viktigare säljargument. Det bygger också förtroende, konstaterar Piotr Korzeniowski, och fortsätter:
– Data som samlas in ska fylla ett tydligt syfte. Den ska vara till gagn för företagets verksamhet och affär och kunderna ska lätt kunna få reda på varför den samlas in. Andra former av data som ej gynnar affären eller användarupplevelsen bör inte samlas in, säger Piotr Korzeniowski, vd på Piwik PRO.