Lastbilsindustrin står inför en utmaning att nå nollutsläpp, och flera av världens ledande tillverkare, inklusive Volvo, arbetar nu med att omvandla förbränningsmotorer för att använda vätgas istället för diesel.
I sin strävan att minska utsläppen, omarbetar Volvo och andra stora lastbilstillverkare sina motorer för att drivas med vätgas. Denna nya teknik förväntas minska koldioxidutsläppen avsevärt, rapporterar Reuters. Volvos teknikchef Lars Stenqvist förklarar att vätgasförbränningsmotorer visserligen inte kommer att dominera marknaden, men att de kommer att ha en betydande volym i företagets framtida försäljning.
Elektriska batterier och deras begränsningar
Elektriska fordon har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren, men batterier är ofta för tunga och tar lång tid att ladda, vilket gör dem mindre praktiska för längre transporter. Vätgasbränsleceller, som genererar elektricitet och minskar vikten på lastbilarna, erbjuder ett alternativ. Denna teknik kräver dock stora investeringar eftersom nya lastbilssystem måste designas.
Snabbare lösning med befintlig infrastruktur
För att snabbt kunna erbjuda en hållbar lösning har branschen börjat fokusera på vätgasförbränningsmotorer. Dessa motorer kan tillverkas med befintliga produktionslinjer, vilket gör övergången billigare och snabbare. Fordonsindustrin, särskilt i länder som Tyskland, har länge varit en viktig ekonomisk motor, och det finns en oro för vad som kommer att hända med jobb inom motortillverkning när industrin går över till batterier och bränsleceller.
Volvo meddelade tidigare i år att de planerar att ha lastbilar med vätgasförbränningsmotorer tillgängliga för försäljning under andra halvan av decenniet, med de första kundtesterna planerade till 2026.
Fördelarna med vätgasdrivna lastbilar
– Lastbilar där den traditionella förbränningsmotorn finns kvar, men körs på vätgas, kommer att ha samma prestanda och tillförlitlighet som våra diesellastbilar, men med den extra fördelen av möjlighet till nettonollutsläpp av koldioxid, säger Jan Hjelmgren, global produktchef och ansvarig för kvalitet på Volvo Lastvagnar. – De kommer att bli ett värdefullt komplement till våra batterielektriska lastbilar som har funnits på marknaden i flera år.
Konkurrensen ökar
Volvos konkurrent MAN arbetar också aktivt med tekniken och planerar att leverera cirka 200 lastbilar till europeiska kunder för tester nästa år. Andra stora tillverkare, inklusive Daimler, Iveco, Cummings, DAF och Hyundai Motor, satsar också på vätgas som bränsle.
Utmaningar med grönt väte
En av de stora utmaningarna med att använda vätgas är tillgången på grönt väte. Vätgasdrivna fordon behöver större, trycksatta tankar än dagens dieseltankar, men den största begränsningen är bristen på tillgängligt grönt väte.