En ny undersökning från Piwik PRO visar att 44 procent av svenska marknadsförare inte kan garantera att personlig data stannar inom Europa. Samtidigt anser 93,7 procent att företagen måste respektera personlig integritet på nätet.
Utmaningar med GDPR-efterlevnad
Inför den kommande GDPR-årsdagen har Piwik PRO släppt sin tredje årliga GDPR-undersökning, som granskar hur svenska marknadsförare hanterar den data som samlas in via webbplatser, applikationer och annonsering. Resultaten indikerar en betydande osäkerhet kring var data lagras, trots en utbredd medvetenhet om vikten av personlig integritet.
– Vår undersökning visar tydligt att svenska företag inser att det är viktigt att respektera den personliga integriteten på nätet. Samtidigt ser vi att 6 av 10 samlar in personliga data via sina marknadsföringsverktyg. Lägger vi då till att 44 procent inte kan svara på om den data som samlas in stannar kvar i Europa, inser vi snabbt att mer behöver göras bland svenska företag för att säkerställa att den personliga integriteten är i fokus när data samlas in vid besök på en webb eller e-handel, säger Piotr Korzeniowski, vd för Piwik PRO.
Behov av transparens och förtroende
Studien pekar på att transparens kring datalagring är avgörande för att bygga förtroende hos användare. Korzeniowski fortsätter:
– Som besökare på en svensk webbplats bör du kunna få reda på var din data lagras och det är mot den utvecklingen vi måste sträva. För användarens del är det bäst om datalagringen sker i Europa, eftersom GDPR har det bästa integritetsskyddet för individen. Studie efter studie bekräftar att insamlingen av data behöver hanteras med respekt för den personliga integriteten.
Motivation bakom dataanvändning
Undersökningen från Piwik PRO avslöjar också de främsta drivkrafterna för företagens användning av insamlad data. Att optimera marknadsföringsinsatserna (41,7 procent) och individualisera användarupplevelsen (41,3 procent) är de största motiven, följt av att förbättra användarupplevelsen (36,7 procent) och att nå rätt målgrupp (35,3 procent).
Omfattning av undersökningen
Den svenska delen av undersökningen inkluderade 300 respondenter med titlar som CEO, CMO, COO, Head of Marketing och Senior Marketing Manager. Totalt deltog 1 800 personer från 23 europeiska länder i studien.