Potentialen med generativ AI är stor för marknadsförare då tekniken kan automatisera arbetsflöden och öka effektiviteten. Trots detta står yrkesgruppen inför utmaningar som budgetbegränsningar och tillgång till data när de ska anamma tekniken.
Global entusiasm för AI
Den nyligen publicerade undersökningen ´State of Marketing` från molnbolaget Salesforce omfattar cirka 5 000 marknadsförare från 30 länder, inklusive Sverige. Rapporten visar att i snitt experimenterar 75 procent av marknadsförare runtom i världen med AI-lösningar. I Norden är siffran något lägre, 63 procent, medan Nya Zeeland toppar listan med 90 procent, tätt följt av Brasilien med 86 procent.
Utmaningar med budget och data
Trots AI-entusiasmen möter marknadsförare världen över olika utmaningar, främst budgetbegränsningar. I Norden, inklusive Sverige, ser man budgeten som den största flaskhalsen.
– Budgetfördelningen i svenska företag är en nyckelfaktor. Marknadsföringsteam får sällan en separat budget för att undersöka nyttan med AI-teknik. I stället är sådana satsningar oftast öronmärkta och ägs av organisationens IT-avdelningar, säger Lucas Fernström, säljchef på Salesforce.
Svårigheter med kunddata
Svårigheten att bygga kundförtroende och kundengagemang i realtid är ett annat hinder. Endast 23 procent av svenska marknadsförare är nöjda med hur de kombinerar kunddata för att skapa meningsfulla kundupplevelser. Globalt är den siffran 32 procent.
– Återigen handlar det om hur svenska företag är organiserade. Utmaningen ligger i att marknadsföringsteam saknar tillgång till kunddata som oftast hanteras av IT-avdelningen. Det kan ta upp till 7 veckor att komma över rätt kunddata för stora bolag. Svenska marknadsförare har därför inte samma möjligheter att nå sina mål som sina internationella kollegor, förklarar Fernström.
Små steg mot AI-implementering
Trots att svenska företag är överens om behovet av AI-utveckling går implementeringen trögare än i andra länder. Fernström föreslår en metodisk ansats.
– Börja med specifika och små användningsområden i stället för att försöka förändra hela organisationen eller byta ut de mest använda och viktiga systemen. Identifiera tidskrävande processer och se om tekniken kan effektivisera dem. Ta små steg och våga testa för att se hur AI kan bidra, säger Fernström.
Kort om rapporten
State of marketing bygger på intervjuer med cirka 5 000 marknadsförare i olika befattningar och roller från 30 länder där Sverige finns representerat. Undersökningen genomfördes mellan den 5 februari och 12 mars 2024.