Ett tio minuter långt obligatoriskt möte varje morgon på alla Swecon-anläggningar har resulterat i cirka 200 förbättringsförslag på bara ett år. Modellen, som kallas LEAN, har sitt ursprung i japansk produktion och syftar till ständiga förbättringar.
– Nyckeln är att inte krångla till det, då blir det bara en papperstiger, säger Dennis Andersson, servicemarknadschef region öst och tidigare LEAN-ansvarig på Swecon.
Effektivitet och trivsel genom LEAN
Målet med LEAN är att, genom ständiga små och stora förbättringar, arbeta mer effektivt och skapa ökad kundnytta. En positiv bieffekt är att ökad delaktighet också förbättrar trivseln på jobbet.
Dennis Andersson, tidigare platschef på Swecon i Västerås, berättar hur han noggrant förberedde sig inför sin roll som LEAN-ansvarig för ett år sedan.
– Jag hade jobbat lite med LEAN under min tid på Bilia. Det använde jag i viss utsträckning som platschef i Västerås. Som LEAN-ansvarig behövde jag dock mer att stå på, säger Dennis som bland annat gick en halvårslång utbildning i LEAN på deltid.
Implementering på samtliga anläggningar
Under 2023 introducerades LEAN inom service och reservdelar på Swecons olika anläggningar. Under första kvartalet i år kommer samtliga anläggningar att vara igång.
– Några anläggningar har gått före, som förebilder för andra, säger Dennis och pekar på Karlstad och Södertälje.
På Swecon inleds varje arbetsdag med ett tio minuters obligatoriskt möte, som även hålls digitalt för dem som arbetar hemifrån. Snabbt och effektivt går man igenom gårdagens ”vinster och förluster” och hur man ska arbeta för att bli ”vinnare” idag.
Dagliga möten för förbättringar
Johanna Fors leder det dagliga morgonmötet på Swecon i Västerås, tillsammans med kollegorna Juha Hautabakka och Pekka Laukka.
– På morgonmötet fångar man upp avvikelser – om det är en engångsföreteelse eller ett systemfel – och kommer med förslag på hur de ska undvikas i framtiden. Under 2023 har det kommit in cirka 240 förbättringsförslag som går vidare till en förbättringsgrupp på varje anläggning, säger Dennis Andersson och fortsätter.
– Det är små och stora saker. Exempelvis hur vi prioriterar akuta maskinproblem hos kund och hur vi säkerställer att vi får med oss rätt delar och rätt verktyg när vi åker ut.
Spridning av goda exempel
Minst lika viktigt är att sprida de goda exemplen i hela organisationen. I månadsbrevet till samtliga platschefer redovisas därför pågående förbättringsåtgärder, genomförda förbättringar samt ett best practice-fall från någon anläggning.
Johanna Fors, kundmottagare i Västerås, är högst delaktig i LEAN-arbetet. Tillsammans med kollegorna Juha Hautabakka och Pekka Laukka, leder hon det dagliga morgonmötet.
– Det är lite extra jobb för mig, Juha och Pekka, men det är det absolut värt. Dessutom har det snabbt blivit ett sätt att arbeta och det ger så mycket tillbaka. Framför allt är det mer ordning och reda och det märks på att både vi och våra kunder är mer nöjda.
Det korta dagliga morgonmötet förebygger att små problem leder till större problem.
– Det handlar om enkla saker som exempelvis att vi har rätt produkter hemma. Om någon är sjuk, så löser vi det tillsammans direkt på morgonen. Alla har blivit mer delaktiga. Det ökar trivseln och i slutänden kundnöjdheten, säger Johanna Fors.