Med SAS Fraud Management erbjuder Nets ett avancerat skydd mot cyberbrott som hotar digitala betalningar. Genom att analysera betaldata i realtid säkerställer tjänsten ett skydd för 740 000 handlare och tusentals bankkunder mot potentiella bedrägerier.
Ökande bedrägerihot mot digitala betalningar
I takt med att e-handeln växer och cyberbrottslingarnas metoder blir mer sofistikerade, ökar också hoten mot digitala betalningar. Nets, en del av Nexi Group och en av Europas största leverantörer av betaltjänster, har därför investerat i SAS Fraud Management för att identifiera och förhindra bedrägerier i realtid. Med det nya systemet kan Nets skydda transaktioner för över 740 000 handlare samt säkerställa trygghet för 250 banker och andra finansinstitutioner.
– Tidigare kunde vi lita på att betalningar var säkra när de genomfördes med våra etablerade metoder eller autentiseringslösningar. Men i takt med att attackvektorer och bedrägerimetoder utvecklas snabbt krävs det modernare metoder för att skydda betalningarna, säger Jukka-Pekka Kokkonen, Head of Fraud and Dispute på Nexi Group.
Avancerade analysmetoder och prediktiva modeller
Genom SAS Fraud Management integrerar Nets stora mängder data från banker och andra aktörer. Denna omfattande datainsamling möjliggör utvecklingen av prediktiva modeller som effektivt upptäcker misstänkt aktivitet. Systemet identifierar snabbt avvikelser som skulle kunna tyda på bedrägeri, exempelvis genom att spåra ovanliga mönster i betalningar.
– Det är oerhört viktigt att kontinuerligt övervaka hur upptäckt av bedrägerier fungerar. Med SAS Institutes lösning har vi tillgång till en stor mängd uppdaterad information som vi kan analysera, vilket gör att vi kan stoppa hot i olika delar av världen, säger Kokkonen.
Realistiska och omedelbara skyddsåtgärder
Nets tillämpar två modeller som analyserar transaktioner i realtid – en modell från SAS Institute och en egenutvecklad lösning. Genom att utnyttja dessa analyseras kunders normala betalbeteenden, platsdata och enhetsdata. Denna mångsidiga datainsamling hjälper till att minska antalet falska positiva larm och stärker lönsamheten för både Nets och deras kunder.
– SAS Fraud Management gör det enkelt att stoppa tveklöst misstänkta transaktioner. När sådana identifieras kan vi vara nästintill helt säkra på att det rör sig om bedrägerier, så vi stoppar dem innan de genomförs, berättar Jukka-Pekka Kokkonen.
Kunder får även ett SMS för att bekräfta om det rör sig om en misstänkt transaktion, vilket gör det möjligt för dem att snabbt säkerställa att endast legitima betalningar godkänns.
AI:s roll i framtidens bedrägeribekämpning
För att ytterligare förbättra bedrägeriskyddet använder Nets även AI-baserade lösningar. Enligt Kokkonen är AI en viktig del av skyddet då cyberbrottslingar nu också använder AI för att testa säkerhetssystem. Nets planerar att implementera mer avancerade AI-lösningar i takt med att bedrägerihoten fortsätter att utvecklas.
– AI kan både göra bedragare mer effektiva och hjälpa oss att stoppa dem. Brottslingarna kommer att använda AI för att testa våra skydd mot bedrägerier, så vi förbättrar vår förmåga att utveckla dessa skydd, säger Kokkonen.
Nets förväntar sig att bedrägerier i framtiden kan ske tidigare i kundrelationer, exempelvis redan vid kreditansökningar, och arbetar aktivt för att hindra denna typ av brottslighet.