Nissan Motor Co., Ltd. har presenterat sin senaste autonoma körselteknologi (AD) i Yokohamas Minato Mirai-område. För första gången i Japan har ett testfordon utan förare i bilen navigerat på en offentlig väg i en komplex stadsmiljö. Nissan har utvecklat denna egna teknologi för en mobilitetstjänst som planeras lanseras i Japan.
Framsteg inom autonom mobilitet
Detta är ett betydande steg för att stärka mobiliteten genom att lösa transporttjänstutmaningar som lokalsamhällen står inför, såsom förarbrist på grund av en åldrande befolkning. Genom att utnyttja sin teknologi kommer Nissan att erbjuda ett brett utbud av nya tjänster som möjliggör frihet i rörligheten.
Nissan arbetar intensivt för att etablera och verifiera säkerheten för AD-tekniken anpassad till olika trafikförhållanden världen över. För att göra detta använder de insikter och teknologier som erhållits genom forskning i Japan, forskning i Silicon Valley som genomförs av Nissan Advanced Technology Center, och deltagande i Storbritanniens evolvAD-projekt.
Testfordon baserade på Serena
De senaste testfordonen är baserade på Serena — Japans bäst säljande minivan — och innehåller 14 kameror, nio radarer och sex LiDAR-sensorer. De takmonterade sensorerna erbjuder betydligt utvidgad detektion genom att dra fördel av Serenas höjd och möjliggör mer exakt upptäckt av omgivningen, jämfört med tidigare testfordon. Dessutom har användningen av AI avsevärt förbättrat igenkänning, beteendeprediktion och bedömning samt kontroll, vilket ger smidig drift i en mängd komplexa scenarier.
Säkerhetsåtgärder och framtidsplaner
För att säkerställa högsta möjliga säkerhet för testfordonets demonstration har Nissans ingenjörer verifierat ett omfattande antal möjliga scenarier längs körsträckan, lagt till en omedelbar stoppfunktion för nödsituationer och infört avsiktliga redundanser.
Från och med räkenskapsåret 2017 har Nissan demonstrerat och testat AD-teknik. För närvarande planerar Nissan att genomföra tjänstedemonstrationstester med ungefär 20 fordon i Yokohama under räkenskapsåren 2025 till 2026 och bygger en operativ ram och serviceekosystem med intressenter. Med utnyttjande av testresultaten syftar Nissan till att tillhandahålla autonoma körtjänster år 2027, i samarbete med kommuner och transportoperatörer, med fjärrövervakning.
Samarbete med japanska myndigheter
Initiativet kommer att främjas i nära samarbete med Japans ekonomi-, handels- och industridepartement; ministeriet för mark-, infrastruktur-, transport- och turism; andra statliga ministerier och Yokohama stad. Ministerierna kommer också att främja initiativ för att skapa nya autonoma mobilitetstjänster genom deras Level 4 Mobility Acceleration Committee.
Nissan kommer att fortsätta att avancera sin teknik samtidigt som de etablerar tjänster i Yokohama baserat på utvecklings- och verifieringsresultat både i Japan och utomlands.