Nordiska företag skyddar sig väl mot e-postattacker, men när attacken är ett faktum kostar den närmare 12 miljoner kronor – en ökning med 19 procent jämfört med föregående år. Det högsta genomsnittliga beloppet bland ett antal olika länder, enligt en ny rapport från Barracuda Networks.
Enligt studien är det indiska företagen som betalar högst kostnader för en framgångsrik cyberattack via e–post – i genomsnitt drygt 13 miljoner kronor. Storbritannien hamnar längst ner på listan med cirka 6,5 miljoner kronor – i jämförelse med det totala genomsnittet på cirka 10 miljoner kronor. För de nordiska länderna är de tre största kostnaderna för företag som drabbats av en cyberattack förlusten av känslig eller konfidentiell data, skadat rykte samt direkta ekonomiska förluster.
– Kostnaderna för företag i Danmark, Sverige, Finland och Norge är höga och kan äventyra en verksamhets förmåga att överleva. Det är oftast de största företagen som får de största kostnaderna, men enligt rapporten behöver hela 60 procent av mindre och medelstora företag som drabbas av en cyberattack stänga ned sin verksamhet inom sex månader efter en attack, säger Peter Graymon, ansvarig för Barracuda Networks i Norden.
Färre nordiska företag drabbas än genomsnittet
Samtidigt som kostnaden för en attack är hög i Norden ligger vi under genomsnittet för att drabbas av en framgångsrik e-postburen cyberattack. I Norden utsattes 68 procent av företagen av ett angrepp under 2022 vilket kan jämföras med det totala genomsnittet 75 procent. Företag i Storbritannien är minst drabbade (54 procent) medan företag i Benelux har störst andel drabbade företag (85 procent). Studien visar också att företag med en hög andel distansarbete drabbas värre än andra vid e-postburna cyberangrepp.
– Att drabbas av en cyberattack kan få allvarliga följder på flera plan. Det är heller inte bara en fråga om ekonomiska konsekvenser – företagets rykte och IT-avdelningens yrkesstolthet står också på spel, avslutar Peter Graymon.
Om studien
Studien ”Email Security Trends 2023” bygger på svar från 1 350 IT-ansvariga i USA, Australien, Indien och Europa. I Europa var respondenterna från Storbritannien, Frankrike, DACH (Tyskland, Österrike och Schweiz), Benelux (Belgien, Nederländerna och Luxemburg) och Norden (Danmark, Finland, Norge och Sverige). I Norden medverkade 150 IT-ansvariga. Undersökningen genomfördes i december 2022 av Vanson Bourne, ett oberoende företag specialiserat på marknadsundersökningar.