Det nystartade bolaget Skoltech i Umeå lanserar en AI-driven app för att förbättra barns läs- och språkinlärning. Med fokus på högläsning och gamification vill grundarna Filip och Josefin Dyrvall göra lästräning roligt och tillgängligt för alla elever – oavsett bakgrund eller svårigheter.
Ett verktyg för både elever och lärare
Skoltechs app kombinerar avancerad AI-teknologi med forskningsbaserade metoder för att stärka barns läsförmåga. Appen erbjuder funktioner som tal-till-text-analys, gamification och en lärarportal där pedagoger enkelt kan följa varje elevs utveckling. Grundaren Filip Dyrvall, som själv har dyslexi, lyfter vikten av att skapa en inkluderande lösning.
– Lästräning bygger på högläsning. Det är där eleverna börjar sin läskarriär. Vi vill göra det roligt och motiverande för varje barn att lästräna, framför allt de barn som har svårigheter och kämpar, säger Filip.
Elever kan läsa valfritt material i appen, och AI:n anpassar texterna efter deras läsförmåga. Missar registreras och används för att skapa skräddarsydda övningar. Gamification-inslag, som att samla stjärnor och streaks, bidrar till att hålla motivationen uppe.
Fokus på inkludering och språkutmaningar
Appen är inte bara riktad till barn med dyslexi eller språksvårigheter. Filip betonar vikten av att nå alla elever, särskilt barn till invandrade föräldrar. Planen är att inkludera översättningsfunktioner så att även föräldrar som inte behärskar svenska kan hjälpa sina barn med läsläxan.
– Det här blir inte en app för bara barn med språksvårigheter. Vi ser ett stort behov av vår lösning hos gruppen elever till invandrade föräldrar, säger Filip.
Pilotprojekt och framtidsplaner
RISE har hjälpt till att utveckla en första version av appen som nu ska testas i skolor runt om i Sverige. För att säkerställa att appen fungerar för elever med olika dialekter och språkförutsättningar kommer tester att genomföras i bland annat Norrland, Skåne och Stockholm.
– Vi vill gärna komma i kontakt med fler skolor och lärare som vill testa appen. Vi söker även en kvinnlig AI/IT-specialist med erfarenhet av språkmodeller och tal-till-text-teknik, säger Filip.
Skoltech får affärsstöd från inkubatorn Uminova Innovation i Umeå och har redan knutit till sig ett Advisory Team med specialister inom pedagogik, medicin och logopedi.