En ny forskningsrapport från EIT Urban Mobility och EIT InnoEnergy understryker vikten av att öronmärka en del av Europas framtida batteriproduktion för lätta eldrivna fordon. Rapporten pekar på att endast 2 % av den planerade kapaciteten behöver dedikeras till de cylindriska batterier som krävs för att driva fordon som elsparkcyklar och elcyklar, vilket skulle kunna minska transportsektorns utsläpp med 30 miljoner ton CO2e till år 2030.
En nödvändig anpassning av batteriproduktionen
– Den här rapporten visar att det är viktigt för den europeiska transportsektorns hållbarhetsomställning att man ser till att den planerade framtida batteriproduktionen också innefattar mindre, cylindriska batterier, säger Maciej Wysocki, projektledare på RISE. De nuvarande europeiska batterietableringar producerar celler som inte lämpar sig för mindre elektriska fordon, vilket gör branschen beroende av import från Asien.
Det framhävs att Europas ambitioner om en grönare framtid riskerar att hämmas om inte tillräcklig produktion av de nödvändiga batterityperna säkerställs lokalt. Detta gäller inte enbart för mikromobilitetsfordon utan även för andra produkter som handhållna maskiner och säkerhetsbelysning.
Stadsutveckling och mikromobilitet
Roland Elander, grundare på mikromobilitetsföretaget GoCiklo, betonar hur övergången till elektriska lätta fordon kan förändra stadsmiljöer till det bättre:
– Övergången från bensin till elektriska lätta fordon har en enorm inverkan på städer där människor trivs, eftersom den löser både koldioxid- och bullerutsläpp samt minskar skadliga luftburna partiklar. Dock behöver regelverket för säker batterihantering stärkas, liksom en effektiv användning av lätta elfordon.
Elander framhåller vikten av en hållbar infrastruktur för batteribyten, som GoCiklo arbetar med, där användare kan byta till fullt laddade batterier på bara 10 sekunder.
Framtida lagstiftningsbehov
Rapporten och dess svenska kommentatorer understryker även behovet av starkare EU-lagstiftning kring batterihantering och användningen av lätta elfordon för att maximera de positiva effekterna på miljön och stadsutvecklingen. Anpassningar i lagstiftningen ses som avgörande för att fullt ut kunna utnyttja potentialen i de nya teknologierna.