Sättet vi arbetar på har som vi alla vet förändrats mycket under de senaste åren. Detta har gett upphov till en hel del nya slangord och fraser som nu används för att beskriva situationen på arbetsplatser runt om i världen. Låt oss dyka djupare in i vilka de nya fraserna och orden som florerar på arbetsplatserna är, och vad de faktiskt betyder:
Office peacocking
Många företag försöker hitta sätt för att locka tillbaka sina medarbetare till kontoret efter några år av distans- och hybridarbete. Ett av de mer effektiva sätten att göra detta på är att designa om kontoren till en mer önskvärd plats att vara på genom att kasta ut de traditionella och tråkiga kontorsbåsen och skrivborden och byta till modern möbeldesign och färgglada mönster. Att designa kontor med rolig inredning och lägga till förmåner som gratis kaffe och mat kallas för Office peacocking.
Coffee badging
Som direkt svar på arbetsgivarens ansträngningar för att få medarbetare tillbaka på kontoret har en ny motståndsstrategi seglat upp, nämligen Coffee badging. Detta är när anställda kommer in på kontoret för att visa upp sig och träffa kollegor, inte för att arbeta. De stannar vanligtvis tillräckligt länge för att ta en gratis kopp kaffe eller två och ha några samtal med sina kollegor och medarbetare innan de åker hem igen. Tanken är att tillbringa så lite tid som möjligt på kontoret, samtidigt som man ser till att deras arbetsgivare vet att de faktiskt är på kontoret genom att göra sig synliga och märkbara när de väl är där.
Proximity bias
Hybrid- och distansarbete har gett många fördelar för både anställda och arbetsgivare, men också en hel del nya utmaningar. En av dessa mer framträdande utmaningar kallas Proximity bias. Frasen, som betyder närhetsbias eller social partiskhet, är tanken om att anställda som arbetar på kontoret favoriseras av sina chefer. De syns mer och anses därmed mer arbetsamma, och befodras snabbare än hybrid- och distansanställda som syns mindre och har ett sämre förhållande till sina chefer.
Career cushioning
Instabiliteten i det ekonomiska läget och på arbetsmarknaden har fått många anställda att vända sig mot en trend som kallas Career cushioning (karriärdämpning). Career cushioning är processen med att förbereda sig för en potentiell uppsägning genom att söka andra jobb, uppgradera kompetensen eller omskola dig för att göra dig själv till en mer konkurrenskraftig kandidat, eller genom att sprida ut dina inkomstkällor genom att ta ett extrajobb eller två.
Quiet quitting
De senaste åren har medfört enorma förändringar inte bara i företagsvärlden, utan också i våra personliga liv. Förutsägbart har detta också påverkat vår mentala hälsa, vilket i sin tur kan ha lett till problem som exempelvis utbrändhet. Med tanke på det oroliga ekonomiska läget har många medarbetare avskräckts från att sluta på sina jobb, och har istället hittat en ny lösning: Quiet quitting, att tyst sluta. Quiet quitting är när du inte slutar på ditt jobb, men du slutar att göra det lilla extra arbetet. I grund och botten handlar det om att göra absolut minimum utan att få sparken.
Quiet firing
Naturligtvis finns det två sidor av varje mynt vilket innebär att du inte bör bli förvånad över att precis som med Quiet quitting, så finns det också Quiet firing (tyst uppsägning). Quiet firing är när en chef inte direkt säger upp en anställd utan istället gör dennes arbetsmiljö och situation svår i hopp om att den anställde slutar på egen hand. Detta görs vanligtvis genom att inte ge sin medarbetare tillräckligt stöd, möjligheter och karriärutveckling. Det finns en fin linje mellan quiet firing och att skapa en fientlig arbetsmiljö, vilket givetvis är olagligt.
Quiet hiring
Det nuvarande jobblandskapet har varit besvärligt för både anställda och arbetsgivare. Den konkurrenskraftiga karaktären hos den nuvarande anställningsmiljön sätter ofta organisationer i ett besvärligt läge där de behöver mer kompetens och talang, men inte har råd att betala för hur marknaden för närvarande värderar dessa tjänster. Det är då organisationer vänder sig till en process som kallas Quiet hiring, dvs tyst anställning. Quiet hiring är när en organisation skaffar sig ny kompetens utan att anställa på heltid. Detta kan exempelvis göras antingen genom att kontraktsanställning eller genom att belägga befintliga anställda med ytterligare ansvar.
Av Frank Weishaupt, VD för Owl Labs