Det går bra för begagnatmarknaden. Studier* på europeisk nivå visar att nästan 40 % fler köper begagnade produkter nu jämfört med för fem år sedan. Och trenden ser ut att hålla i sig. Men trots positiv trend behövs en gemensam insats för att göra cirkulära produkter och tjänster mer mainstream och för att förändra konsumenternas attityd kring teknikägande. Karin Armgarth, Sverigechef på det cirkulära mobilföretaget Swappie lyfter 6 idéer som kan leda väg mot ett mer cirkulärt 2024.
Omforma attityder och beteenden
Trots att begagnatmarknaden ökar stadigt, visar undersökningar att konsumenterna än så länge inte är helt villiga att skiljas från sina gamla teknik- och elektronikprylar. Det är problematiskt eftersom den cirkulära ekonomin bygger på att konsumenter är villiga att sälja det som inte längre används.
Enligt en Kantar-studie har svenskarna i genomsnitt tre avlagda smartphones hemma. Endast 36 % av svenskarna säljer vidare eller återvinner sina gamla telefoner. På global nivå återvinns mindre än 15 %. 60 % av respondenterna uppgav att de vill behålla sin gamla telefon som extratelefon, nästan hälften (48%) väljer att behålla flera gamla smartphones trots att de går att sälja. Bland dem med trasiga eller defekta smartphones visste 45 % inte att det gick att få betalt för dem. En fjärdedel uppger att det helt enkelt verkar för krångligt att sälja telefonen.
Trots att många hushåll har potentiella skattkistor hemma i byrålådan, verkar det alltså finnas ett motstånd kring att ta steget mot ett mer hållbart system för elektronik-ägande.
Vi i branschen måste göra det till en självklarhet att återvinna och sälja det man inte längre använder. Ekvationen är enkel – ju fler som återvinner eller säljer sin gamla teknik, desto fler har möjlighet att köpa hållbara renoverade alternativ till ett lägre pris.
Fånga Generation Z
En konsumentgrupp som har omfamnat begagnatmarknaden är Generation Z. Den unga generationen är inte bara priskänslig utan också ständigt på jakt efter varumärken och produkter som överensstämmer med deras mer ansvarsfulla och miljömedvetna livsstil. För Gen Z eller “Greta Generationen” som den ibland kallas, är gröna värderingar och den cirkulära livsstilen redan mainstream. Lyckas man fånga Gen Z:s hjärta är man en god bit på väg.
Förenkla användandet av cirkulära tjänster och produkter
Det måste vara lätt att göra rätt. Tidigare i höst installerade Swappie AI-drivna pantstationer på utvalda ICA-butiker, platser dit många kommer flera gånger i veckan. Hela processen från analys, värdering och försäljning av en gammal iPhone tar bara några få minuter. Swappies mål är att göra det lika naturligt att panta gammal teknik som att panta burkar (vilket 90 % av svenskarna gör). Vi i branschen måste kontinuerligt satsa på att utveckla produkter och tjänster som främjar och uppmuntrar till att handla och agera cirkulärt.
Informera konsumenter om vikten av att inte bara slänga (eller behålla gammal teknik)
Berget av e-avfall växer i skrämmande takt. Smartphones tillhör dessutom en av de snabbast växande kategorierna av e-avfall i världen. Genom att panta en gammal telefon återvinns eller återanvänds mobilen och den hålls kvar i cirkulation. På så sätt förlängs mobilens livslängd och nyproduktionen (där klimatpåverkan är som allra störst) bromsas upp.
Många är duktiga på att kommunicera kring varför man ska köpa begagnat – nu är det dags att även lyfta fördelarna med att sälja gammal teknik. Vi måste alla bli bättre på att informera konsumenterna om den cirkulära modellens fördelar. Och skapa incitament för att kunderna ska välja att sälja, panta eller återvinna hos just oss.
Främja reparationskultur
EU-kommissionens lagförslag Right to Repair ska reglera produkters livslängd, innehåll av återvunnet material och möjligheten att återanvända, uppgradera och reparera produkter. Det handlar såklart också om att stärka konsumenternas rätt att laga varor som gått sönder. Som en nyckelaktör inom refurbished är Swappie mycket positiv till detta förslag och driver dessutom frågan internationellt. Mycket tyder på att branschen kommer att påverkas stort om detta initiativ klubbas igenom. Vad gör ni för att främja reperationsviljan hos era kunder redan nu?
Möt kundernas fördomar med innovativa produkter och tjänster
Många konsumenter har förutfattade meningar kring var det innebär att handla och äga renoverad teknik- och elektronik. Fördomarna handlar ofta om batterikapacitet, prestanda och yttre faktorer. Det är därför viktigt att omforma konsumenternas attityd och på olika sätt omdefiniera bilden av vad en renoverad produkt är och vad det innebär att äga den. När Swappie tidigare i år lanserade sin Premium Series banade det väg för ett paradigmskifte på refurbished-marknaden. Nu är det möjligt att köpa renoverade iPhones med hundraprocentig batterikapacitet, full driftkapacitet och utan några tecken på slitage. Swappie mötte helt enkelt konsumenternas fördomar med en innovativ cirkulär produkt. Branschen har inte längre råd att arbeta mot konsumenternas fördomar, nu måste vi vända dem till vår fördel.
När konsumenterna blir alltmer medvetna, räcker det inte med att erbjuda mer hållbara val, vi i branschen måste omforma konsumenternas attityd till teknikägande och fungera som ambassadörer för den cirkulära ekonomin. Målet måste vara att göra den cirkulära modellen mainstream och förmedla att nytt inte betyder bättre.
*Kantar-studier gjorda på uppdrag av Swappie