Bosch Engineering har tagit ett stort steg framåt för säkerheten inom järnvägssektorn med sitt nya assistanssystem för rälsfordon. Systemet, som först introducerades i urbana miljöer 2017, syftar till att minska antalet olyckor genom förbättrad upptäckt och hantering av potentiella hinder på och omkring spåren.
Tekniken bakom det nya systemet
Systemet består av en kontrollenhet och en serie sensorer som tillsammans skapar en pålitlig övervakning av området framför tåget. Sensoruppsättningen varierar beroende på användningsfall och kan inkludera kamera-, radar-, LiDAR- och ultraljudsmoduler.
Fördelar med rälsassistansen
– Det nya framdrivningssystemet för tåg inte bara förbättrar säkerheten utan ökar också effektiviteten i hanteringen av tågoperationer. Det ger även signaligenkänning och bromsassistans, vilket är avgörande för att förebygga olyckor, förklarar Heiko Mangold, chef för järnvägsteknik hos Bosch Engineering.
Anpassning till olika järnvägsmiljöer
Boschs system är inte bara avsett för passagerartåg utan också för manöverarbeten och underhåll av spåren, där det kan vara särskilt utmanande att bibehålla överblick. Assistenten stöder personal med varningar för felplacerade vagnar och felaktigt inställda växlar som kan leda till kollisioner.
Framtida riktningar och automatisering
Enligt Mangold är detta bara början på en längre resa mot fullständig automatisering av järnvägssektorn. Systemet används redan i pilotprojekt med stor framgång och planerar att utöka till fler låghastighetsapplikationer som automatiska manövreringsoperationer.