Transportsektorn bidrar till hela 16% av de globala koldioxidutsläppen och för att minska dessa och motverka klimatförändringar är elfordon avgörande. I Sverige ökar försäljningen av elbilar stadigt medan försäljningen av fossildrivna fordon minskar.
Under 2022 utgjorde rena elbilar 33% av alla nyregistreringar, en ökning från 19% under 2021. För att möta det växande behovet av laddningsmöjligheter från medarbetare och kunder blir det allt viktigare för arbetsplatser och handelsplatser att anpassa sig.
Även om elbilar som bekant är bra för miljön, så kanske det inte är renare luft, mindre buller och minskade utsläpp av växthusgaser som människor tänker på i första hand när de börjar köra elbil. Många funderar nog främst på hur de smidigt och bekvämt kan ladda upp sina fordon när de väl behöver. Men för att detta ska bli verklighet överallt, så krävs inte bara engagemang från förarna själva, utan även från näringslivet och samhället i stort.
En ”laddningsdriven” detaljhandelstrend står för dörren
Föreställ dig att du inte behöver titta efter och vänta på att en tankstation ska dyka upp längsmed vägen, utan istället kan använda en app på din telefon eller din bils infotainmentsystem som vägledning. Tänk dig sedan att du spenderar tiden du normalt skulle ha vistats på en bensinstation med att göra något du verkligen vill.
De flesta elbilsförare vill ladda sina bilar när de står parkerade, snarare än att behöva köra till en avlägsen och otrivsam plats för detta. Det finns faktiskt redan idag företag som har blickat in i framtiden och med glädje kommer att tillgodose dig med det du behöver och vill ha medan du laddar, för de tillfällen när du är ute på en bilresa eller oväntat överskrider ditt bilbatteris räckvidd.
Det kommer inte dröja länge innan laddningsstationer kommer att bli centrum för detaljhandelsupplevelser. Nya marknadsplatser kommer att dyka upp, fyllda med aktiviteter du kan ägna dig åt under en 30 minuter lång laddningssession: som t ex att ta en kaffe eller klippa dig. Välkommen till den nya ekonomin för detaljhandel, som snart kommer till huvudgatan, centrum och till en shoppinggata nära dig!
Den nya ekonomin för detaljhandel kommer att få se tillgänglighet och innovation smälta in samarbetet mellan handel och laddning, för att ge förarna en utmärkt laddningsupplevelse. Samtidigt kan företag skaffa sig en attraktiv plats på (laddnings)kartan, för att både locka till sig nya och behålla befintliga kunder som vill kunna göra annat än att bara vänta medan deras bilar laddas.
Även företag ute på landsbygden kommer att kunna dra nytta av denna nya ekonomi, då utökade laddningsmöjligheter kan attrahera fler kunder och besökare, som både stannar kvar längre och spenderar mer pengar på platsen under sina laddningstillfällen.
Bekväm laddning
När det gäller att ladda våra personliga enheter, såsom mobiltelefoner eller bärbara datorer, så sitter de flesta av oss inte och väntar på att dessa ska upplysa oss om låga batterinivåer för att vi ska ladda upp dem. Vi laddar dem istället när det känns bekvämt för oss. Detsamma gäller för elfordon. Elbilsförare vet redan att det är mycket bekvämare att ladda bilen där de råkar befinna sig för stunden, snarare än att behöva oroa sig för att anpassa sina liv efter tankningen.
Den genomsnittliga uppehållstiden vid en laddningsstation är visserligen längre än vid en bensinstation – trettio minuter mot åtta – men chansen är stor att om en förare kör så långt att bilens räckvidd överskrids, så kommer de ändå behöva en paus. Detta ger detaljhandlare och andra verksamheter en idealisk möjlighet att erbjuda förare olika sätt att spendera den tiden på.
Med tiden kommer det att uppstå laddningshubbar med dussintalet laddstationer och aktiviteter som kan uppfylla förarnas alla behov medan deras bilar laddas.
Precis på samma sätt som mobiltelefonen frigjorde oss från den fasta linan och iPhonen befriade oss från våra skrivbord, så kommer elbilen att möjliggöra för oss att undvika bortkastad tid vid bensinstationer. Detta kommer i sin tur att ge oss mer tid att interagera med andra människor, samtidigt som vi kan göra saker vi tycker om – eller i alla fall utföra vardagliga nödvändigheter. Renare luft, mindre buller och nollutsläpp blir då bara en bonus.
Av: Antti Vainio, Nordic Policy Manager, ChargePoint